6 tips voor meer conversie op jouw webshop

In een eerder blogartikel gaven wij je al 6 tips om je webshop zo persoonlijk mogelijk te maken. Deze keer geven we een aantal tips om je webshop zo in te richten dat het zorgt voor meer conversie.

Leestijd: 4 minuten

Auteur: Kim

Als eerste wil je natuurlijk dat je bezoekers zo goed mogelijk de weg kunnen vinden in jouw webshop. Je wilt ze niet te lang laten zoeken. Eigenlijk kan je een webshop wel vergelijken met een fysieke winkel; daar wil je ook niet eindeloos rondlopen op zoek naar schoonmaakmiddel, toch?

Niet eindeloos laten zoeken

Om je potentiële klanten een handje te helpen moet je de shopervaring zo gemakkelijk mogelijk maken. Dit kan je al doen door het winkelmandje altijd rechtsboven te plaatsen. Altijd. Bij veel webshops is dit het geval, dus je bezoekers zijn dat hoogstwaarschijnlijk al gewend.

Wanneer je bezoeker iets in zijn/haar winkelmandje heeft geplaatst, herinner hem/haar er dan aan. Je kan dan bijvoorbeeld kiezen voor een drop-down melding of een pop-up melding.

Drie in de rij = kassa erbij

Het overkomt je vast weleens; je staat in de rij bij de supermarkt en je bent nog lang niet aan de beurt om af te rekenen. Dit is op een webshop ook heel irritant. Wanneer jouw bezoeker iets in zijn/haar mandje heeft gedaan, wil hij/zij dit ook zo snel mogelijk af kunnen rekenen. Zorg er dus voor dat de laadtijd niet te lang duurt en voorkom het herladen van de pagina wanneer de bezoeker in het winkelmandje zit. Het herladen van de pagina kan gebeuren wanneer er een kortingscode wordt toegepast of wanneer het aantal wordt veranderd. Zorg dat dit niet hoeft!

Overzichtelijk winkelmandje

Het winkelmandje is eigenlijk het belangrijkst. Wanneer de bezoeker in het winkelmandje zit, gaat hij/zij voor de laatste keer nadenken over de bestelling. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat de bestelling gewoon geplaatst wordt.

Om het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken is het belangrijk als de juiste informatie in het winkelmandje staan. Zet er ook weer niet te veel onnodige informatie in. De informatie die je het beste kunt vermelden is:

  • De naam van het product
  • De afbeelding die bij het product hoort
  • Het aantal per product
  • De prijs van het product

Zet uiteraard ook het totaalbedrag en de levertijd in het mandje.

Cross-selling

Cross-selling is natuurlijk superslim om te gebruiken. Het houdt in dat je ook nog andere producten probeert te verkopen aan je bezoeker. Denk maar eens na over hoe ze dat in winkels doen; je loopt naar de kassa en ziet allerlei koopjes en aanbiedingen liggen. Verleidelijk toch?! Dat effect heeft cross-selling ook.

Stel in het winkelmandje wat gerelateerde producten voor. De bezoeker is misschien nét opzoek naar het juiste telefoonhoesje bij de telefoon die in zijn/haar mandje zit.

De besparing aangeven

Iedereen houdt van geld besparen. Dat is een feit. Waarom niet laten weten dat de potentiele klant geld aan het besparen is?! Laat in het winkelmandje zien hoeveel euro hij/zij bespaart door juist deze telefoon aan te schaffen. De bezoeker zal toch sneller iets bestellen wanneer hij/zij ziet staan dat er €50 wordt bespaard.

Geen onverwachte kosten.

Omgekeerd werkt het hetzelfde; je wilt niet dat de potentiele klant voor onverwachte kosten komt te staan. Laat daarom op jouw webshop weten of de bezoeker verzendkosten moet betalen. Je kan er natuurlijk voor kiezen om de bezoeker gratis verzendkosten te geven wanneer hij/zij bestelt voor een bepaald minimumbedrag.

Laat de bezoeker ook weten of hij/zij transactiekosten moet betalen tijdens het afrekenen. Het is slim om de transactiekosten te verwerken in de prijs.

Je bent al verplicht om te vermelden of de prijs inclusief of exclusief btw is. Daarnaast is het ook fijn en duidelijk om te laten weten wat de prijs exclusief en inclusief btw is. Zeker wanneer je ook veel zakelijke klanten bedient.

Meer conversie op jouw webshop genereren?

Neem contact op via onderstaand formulier. We helpen je graag verder!

Kim

Eindverantwoordelijke Online Marketing / MT-lid

Over Kim:

Als je de vakantieplannen van deze globetrotter aanhoort, bekruipt je het idee dat Kim een extra potje met vrije dagen heeft. ‘Kwestie van strategisch plannen, jongens’, is hierop haar standaard antwoord. Je begrijpt; strategisch plannen kan zij als geen ander. Ook voor een online marketingstrategie heb je aan Kim de juiste persoon. Met al talloze strategische brainstorms aan ervaring navigeert MT-lid Kim onze klanten naar online succes!

Alle collega's

Titel