Instagram Shopping; de e-commerce toekomst!

Zit jouw doelgroep op Instagram? Verkoop jij fysieke producten in de B2C (Business to Consumer)
markt? Dan is Instagram Shopping wat voor jou! Instagram is nog steeds één van de populairste
social media platforms. Ook dit jaar is het gebruik van Instagram weer gestegen. Instagram belandt
daarmee opnieuw in de top 5 van social media platforms. Dit komt voornamelijk doordat Instagram
zich continue verder ontwikkeld. Eén van deze ontwikkelingen is: ‘’Instagram Shopping’’. Maar wat is
dat precies?

 

Wat is Instagram Shopping?
Instagram Shopping is de oplossing voor het aanschaffen van producten op Instagram. Hierbij kan je
producten verkopen in jouw Instagram post. Het is dan de bedoeling dat je relevante productfoto’s
plaatst en daarbij een tag toevoegt in de foto. Bekijk hieronder de voorbeelden van een van de beste
retailers HEMA:

– HEMA plaatst een productfoto met een producttag
– Deze producttag weergeeft ook gelijk de prijs van het product
– In een foto kan je maximaal vijf producttags plaatsen

Vervolgens leidt deze producttag een bezoeker direct door naar het
product. Dan kom je op een soort tussen shop van Instagram terecht.
Hierbij kunnen de bezoekers dan beslissen aan de hand van een Call To
Action (bekijken op website) of zij het desbetreffende product op de
website van HEMA gaan bekijken. De bezoekers kunnen ook het product
opslaan in de shop. Zo kan je de producten later gemakkelijk
terugvinden.
Met Instagram Shopping kan je naast meer naamsbekendheid
genereren en producten promoten, dan ook extra omzet behalen. Dat
klinkt toch super tof!

Daarna komen de bezoekers op de landingspagina van het
desbetreffende product van HEMA terecht. Deze productpagina
moet de bezoeker overtuigen en stimuleren om tot een verkoop
over te gaan.

– Hierdoor versnel je het aankoopproces van je product
– De bezoekers kunnen makkelijk navigeren
– Duidelijke klantreis (bezoekers kunnen doelgericht zoeken)
– Grotere kans op juiste leads (potentiële klanten)

 

Wat heb je nodig voor Instagram Shopping?
Als je Instagram Shopping gaat gebruiken, moet je eerst aan de volgende criteria voldoen:
✔ Verkoop je fysieke producten?
✔ Is jouw Instagram-account een zakelijk account?
✔ Is jouw account gekoppeld aan je Facebook-pagina?
✔ Voldoe je aan het handelsbeleid van Instagram & Facebook?

Kan je al deze vragen met een JA beantwoorden? Geen zorgen, dan kan je zorgeloos Instagram
Shopping in gaan zetten. Maar hoe kan je nu erachter komen dat Instagram Shopping daadwerkelijk
omzet oplevert? Tegenwoordig valt dit goed te meten binnen de Instagram statistieken. Instagram
geeft je gratis inzicht om het gedrag te kunnen meten van je bezoekers. Het geeft je meer informatie
over de interesses van je doelgroep en hoe zij met de inhoud van uw Instagram account omgaan.

Ook kan Google Analytics worden gekoppeld aan Instagram Shopping. Google Analytics geeft een
nóg gedetailleerder en overzichtelijker beeld van statistieken waaronder de bezoekersstromen,
verkeersbronnen en paginaweergaves.

Wij kunnen je helpen met het opbouwen van Instagram (Shopping). Wij adviseren graag hoe dit past
in binnen jouw online marketingstrategie.

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

 

Kim

online marketeer

kim@buro210.nl

OOK ONLINE WEGWIJS RAKEN? NEEM CONTACT OP!