Conversie optimalisatie; hoe zet je dat in?

Experimenteren is vandaag de dag een steeds belangrijker onderdeel geworden van organisaties en
hun strategieën. Het wordt steeds meer een must om een strategie te vormen door middel van
experimenteren. Door dagelijks te testen, kan je inzicht krijgen in waardevolle data. Maar wat heeft
dit precies te maken met conversie optimalisatie? Allereerst…

Wat is conversie optimalisatie?
Bij conversie optimalisatie verbeter je bijvoorbeeld jouw website met als doel het verhogen van de
conversies. Iedereen wil het beste uit zijn/haar website halen. Jouw bezoekers moeten wel actie
ondernemen op de website. Het is zonde als de bezoekers jouw website zullen verlaten zonder enige
acties uitgevoerd te hebben. Met conversie optimalisatie ontdek je de knelpunten van bezoekers die
hun ervan weerhouden om actie te ondernemen op jouw website.
Onder conversies kunnen we het volgende verstaan:
– Transacties
– Nieuwsbriefaanmeldingen
– Contact opnemen
– Bezoekerstijd op website
– Downloaden van brochure
– Offerte aanvraag

Maar hoe zet je conversie optimalisatie in?
Voordat je conversie optimalisatie in kan gaan zetten, zullen wij kort en krachtig de belangrijkste
stappen toelichten:

Stap 1: analyse
Hierbij wordt de website geanalyseerd op basis van data. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics.
Google Analytics weergeeft overzichtelijk de statistieken van de bezoekers op jouw website. Met
deze handige tool kan je het gedrag van de bezoekers achterhalen. Waar haken de bezoekers af?
Waarom klikken de bezoekers niet door?

Stap 2: hypothese
Nadat de problemen zijn vastgesteld, worden er kansen opgesteld voor optimalisatie. Deze kansen
resulteren weer in een bepaalde stelling (hypothese). Een voorbeeld van een hypothese kan zijn: als
ik de button ‘’contact opnemen’’ op de website groen maak, in plaats van grijs, dan valt de button
meer op en zal er vaker op de button worden geklikt.

Stap 3: testen
Hierna is het testen van de hypothese van belang. Bij deze stap
komen we terug op het experimenteren. Bij het testen van een
hypothese kunnen we experimenteren met een A/B test. Met
deze test maak je de website beter op basis van feiten. Hierbij
maak je twee versies van het geen wat je gaat testen (A en B).
Hierbij kan je een variant van de website maken met een groene
button en een variant met een grijze button. Maar welke
elementen kan je nog meer testen naast een button?

– Kleuren, posities, knoppen, buttons
– De afbeeldingen (grootte, plaats, soort)
– De lay-out van je website, teksten, inhoud, titels

En dit is nog niet alles! Er zijn nog veel meer verschillende elementen die getest kunnen worden.

Stap 4: meten en evalueren
Bij het meten van de hypothese is het belangrijk dat er relevante data verzameld wordt over een
bepaalde periode. Deze data kan je gemakkelijk uit Google Analytics halen. Welke button heeft meer
conversies opgeleverd? Hebben er meer bezoekers op de button geklikt? Uiteindelijk is er een
resultaat uit de A/B test gekomen. Op basis van dit resultaat kan jij de website weer optimaliseren en
leer je weer van de gevonden resultaten.

Wil je meer weten over conversie optimalisatie? Neem dan snel contact met ons op!

Kim

online marketeer

kim@buro210.nl

OOK ONLINE WEGWIJS RAKEN? NEEM CONTACT OP!