Hoe belangrijk is de interne linkstructuur?
Om te beginnen: wat zijn interne links? Interne links zijn hyperlinks, ook wel klikbare links, op een website die verwijzen naar een andere pagina op hetzelfde domein. Dat is het verschil met externe links, waarbij er wordt verwezen naar een andere pagina op een ander domein.
De interne linkstructuur bestaat uit alle interne links op een domein en hoe deze links in verhouding staan met elkaar. Interne links op een website hebben in het kort 3 verschillende functies:
1. De interne links zorgen voor hiërarchie en structuur op de website
Wanneer er nergens op een pagina interne links zijn geplaatst is dat een teken voor Google dat die pagina minder belangrijk is. Een pagina zonder interne links wordt ook wel een ‘orphan pagina’ genoemd. Zoekmachines als Google kunnen deze pagina lastig vinden, omdat ze geen waarde meekrijgen vanuit andere pagina’s. Dit kan resulteren in minder bezoekers op de pagina of website en uiteindelijk ook minder conversies!
Een manier waarop crawlers een ‘orphan pagina’ nog wel kan vinden is via je XML-sitemap of wanneer je de pagina handmatig laat indexeren in Google Search Console. Misschien trek je na het lezen van deze zin de haren uit je hoofd, maar het is niet zo moeilijk als het misschien lijkt.
De makkelijkste manier om zoekmachines te laten weten welke pagina’s belangrijk zijn is door middel van interne linkjes op de pagina. Bij voorkeur heeft elke pagina minstens één interne verwijzing naar een andere pagina, echter maken meer verwijzingen het alleen maar makkelijker voor Google om je website te volgen, te “lezen” en te beoordelen.
2. Ze zorgen ervoor dat bezoekers van de website op een gebruiksvriendelijke manier kunnen navigeren
Interne links maken het gemakkelijker voor bezoekers van een pagina om meer informatie te vinden of om verder te gaan naar een pagina waarnaar ze op zoek zijn. In het ideale scenario weten bezoekers door middel van 2 of 3 keer door te klikken vanaf de homepagina de meest belangrijke pagina (lees: converterende pagina) te bereiken.
Het is echter wel belangrijk om op de pagina waar je wilt dat bezoekers een conversie doen, het gebruik van interne links te beperken. Je wilt namelijk zo weinig mogelijk afleiding op de converterende pagina hebben zodat bezoekers minder snel van deze pagina weggaan.
3. Ze zorgen ervoor dat de binnenkomende autoriteit, ook wel ‘link juice’ of de ‘SEO waarde’, op een pagina wordt verdeeld
Deze waarde wordt verdeeld onder de verschillende pagina’s waarnaar wordt verwezen door middel van interne links. Daarom is het belangrijk om de belangrijkste pagina’s, waarvan je wilt dat ze hoog scoren, op te nemen in je interne linkstructuur. Op die manier wordt de ‘link juice’ die op andere plekken binnenkomt door middel van interne links overgegeven aan de belangrijkste pagina’s.