Tip 1: controleer jouw Social Selling Index
Ooit gehoord van de LinkedIn Social Selling Index (SSI)? Dat is namelijk een belangrijke factor in jouw organisch bereik. De SSI is een score, uitgegeven door LinkedIn, die aangeeft in welke mate jij je als professional in jouw branche weet te profileren op LinkedIn. De score is opgebouwd uit 4 factoren:
- Het creëren van een professioneel merk;
- De juiste personen vinden met gebruik van LinkedIn;
- Het delen van relevante content op LinkedIn;
- Het opbouwen van relaties via LinkedIn.
Op iedere factor wordt jij als LinkedIn gebruiker beoordeeld. Samen vormen deze beoordelingen jouw Social Selling Index. Nu hoor ik je denken: ‘maar wat heb ik hier dan precies aan?’ Nou, best veel, om eerlijk te bekennen. Jouw SSI wordt namelijk gebruikt in een formule waarmee jouw organische bereik wordt bepaald.
De formule is als volgt: (SSI / 10 *100%) *aantal volgers = jouw organische bereik
Voorbeeld: je hebt een SSI van 31 en een volgersaantal van 700. Dat zou betekenen dat je een organisch bereik hebt van (31/10 *100%) * 700 = 21. 21 volgers krijgen normaal gesproken maar jouw bericht te zien. Dat is niet zo veel.
Maar geen paniek: wanneer je een ‘zeer deskundig’ (lees: compleet) profiel hebt, wordt jouw organische bereik verdubbeld. Zit je al op 42 volgers. Nog altijd niet veel, maar het begint ergens op te lijken!
Let op: de SSI is enkel inzichtelijk voor persoonlijke profielen, niet voor bedrijfsprofielen.