
Het beschermen van online gegevens is al enkele jaren een veelbesproken thema. En dat is zo gek nog niet, want het is een belangrijk onderwerp wat betrekking heeft op alle internetgebruikers. Third party cookies gaan binnenkort verdwijnen, en dat gaat de nodige wijzigingen met zich mee brengen. In ons vorige blog hebben we gesproken over de toekomst van third party cookies. De zoekgigant Google is druk bezig om de functionaliteiten van het programma overeind te houden, maar dan op een privacy vriendelijke manier. Één van de manieren waarop ze dat doen is de invoer van verbeterde conversies.
Verbeterde conversies is een nieuwe manier van conversies bijhouden in Google Ads wat de nauwkeurigheid en kwaliteit van conversies optimaliseert. Het dient simpelweg als aanvulling op de bestaande conversies die je al hebt ingesteld in het Google Ads account. Hierdoor kan je conversies doormeten wanneer een gebruiker op de website de cookies niet heeft geaccepteerd. Een mooie ontwikkeling, zeker wanneer je bedenkt dat het hebben én het naleven van jouw cookiemelding mee gaat wegen in de rangschikking in Google.
Cookies zullen op een gegeven moment ‘uitgefaseerd’ worden. Daarom is het belangrijk om jouw metingen aan te passen aan de nieuwe digitale standaarden. Gelukkig helpt Google ons hier een handje bij. .
Dit doen ze door klantgegevens zoals een naam, e-mailadres of een telefoonnummer in de tag van de verbeterde conversie vast te leggen.. Wat er vervolgens met de informatie gebeurt? Deze wordt versleuteld naar Google gestuurd, zodat zij klanten kunnen matchen aan het Google account dat gebruikt is tijdens de interactie met een advertentie.
De voordelen hiervan zijn:
Ben je klaar om de verbeterde conversies in te stellen? Perfect! Dan gaan we aan de slag. Je hebt 3 dingen nodig als je de verbeterde conversies gaat instellen:
Volgens Google is hun Tag Manager de beste manier is om verbeterde conversies in te stellen. Uiteindelijk zal je slechts 5-15 minuten bezig zijn met het instellen van de conversies. Zo gepiept dus!
Voordat je de verbeterde conversies in Google Ads gaat gebruiken moet je eerst de voorwaarden accepteren. Dat doe je als volgt:
Ga naar: Tools en instellingen -> Conversies -> Instellingen -> Voorwaarden voor klantgegevens -> Voorwaarden accepteren
Tools en instellingen -> Conversies -> Instellingen -> Methoden om offline conversies te meten -> Verbeterde conversies voor leads (via Google Tag Manager) -> Voorwaarden voor klantgegevens accepteren
Heb je de voorwaarden geaccepteerd? Dan gaan we verder! Nu is het moment om een conversie te kiezen waarvoor je de verbeterde conversies voor wilt in gaan stellen. Let er wel op dat je een conversie kiest waarbij je een e-mailadres in kan vullen in een formulier. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een contactformulier zijn.
Conversies -> Overzicht -> Kies een conversie waarbij je gegevens moet invullen (voorkeur gaat uit naar een emailadres). Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven voor een nieuwsbrief of het invullen van een contact formulier -> Klik op de gekozen, geschikte conversie -> Verbeterde conversies -> Verbeterde conversies aanzetten -> Tagtype: Google Tag Manager -> Opslaan
Wanneer je deze stappen in Google Ads hebt voltooid schakelen we over naar Google Tag Manager.
Ga naar de Tag Manager van de bijbehorende klant -> Tags -> Zoek de conversie waarvoor je de verbeterde conversie wilt instellen.
Let op! Kies voor het type Conversies bijhouden van Google Ads en niet voor een conversie die wordt gemeten in Google Analytics. Dit werkt namelijk niet.
-> Klik op de conversie -> Ga naar “Tagconfiguratie”
-> Klik dan op “Door gebruikers verstrekte gegevens die u heeft gedeeld alleen om u services zoals technische support te bieden” en vink deze aan
-> Daarna klik je op het uit uitklapvenster en maak je een nieuwe variabele aan -> Onder het kopje “E-mail” klik je op het uitklapvenster -> Maak ook hier een nieuwe variabele aan
-> Klik dan op de Variabel configuratie -> Selecteer dan het DOM element -> Onder “Selectiemethode” kies je dan voor CSS-kiezer
-> Onder “Element-ID” vul je dan in wat je met de copy selector hebt gekopieerd van de code van de website (zie stap 3).
Ga naar de website van je klant -> Ga naar de nieuwsbrief of het contactformulier op de website -> Ga naar de kolom met het e-mailadres en klik rechter muisknop dan inspecteren
-> Kopieer het gedeelte in het blauw door middel van copy selector
-> Dit moet je vervolgens opslaan. Let op! Het kan zijn dat er een error plaatsvindt waardoor je het niet kan opslaan. Klik dan alles even weg en probeer het opnieuw. Daarna werkt het vaak wel. Dat gaf de Google expert ook aan. Google werkt momenteel aan een oplossing voor deze error.
Ga vervolgens naar de diagnostische bij de desbetreffende conversie in Google Ads. Als alles goed is gegaan krijg je de volgende status te zien:
Wachten op verbeterde-conversiegegevens
Na ontvangst van de gegevens kan het tot 48 uur duren voordat ze worden verwerkt
Check! Je hebt alle stappen doorlopen. Nu volgt er nog een laatste check, namelijk of alles werkt of niet. Dit is even twee à drie dagen wachten. Na deze periode zou je moeten zien of de tag actief is. Blijft de tag op inactief staan? Neem dan contact met ons op.
Als de tag ingesteld staat en actief is, krijg je een groen vinkje te zien onder ‘diagnostische gegevens’. Onze tip: controleer dit regelmatig. Wanneer jouw tag plotseling niet meer werkt, doordat je bijvoorbeeld een aanpassing gedaan hebt, wordt ook jouw conversieverbetering gepauzeerd. Controleer dus vaak of alles werkt!
Heb je hulp of advies nodig over verbeterde conversies? Neem dan contact met ons op!