Verzorg je klanten online

De visite wil je het liefst zo goed mogelijk verzorgen. Een goed bakkie koffie met wat lekkers en voor de borrel staan de heerlijke hapjes al klaar. Je wilt graag dat ze niets te kort komen en zich op hun gemak voelen. De bezoekers van jouw webshop moet je niet anders behandelen. Ze moeten van alle gemakken voorzien worden en zich thuis voelen. Er zijn heel wat foefjes die je kunt inzetten om de webshop gebruiksvriendelijk te maken. We hebben er hier een aantal voor je op een rijtje gezet.

1. Responsive design
Vandaag de dag is er geen ontkomen meer aan. Iedereen is altijd en overal online. Het gebruik van de computer neemt af en de smartphone en tablet worden steeds vaker gebruikt. Ook voor het bekijken en bestellen op de webshop. Zorg er dus voor dat de webshop geschikt is voor mobiel en tablet.

 

2. Gerelateerde producten
Als mensen een product aan het bekijken zijn, zijn ze hoogst waarschijnlijk geïnteresseerd in dat product. Door middel van de gerelateerde producten kun je producten tonen die overeen komen met het desbetreffende product. Je kunt goede alternatieven laten zien.  Zo ben je de bezoekers net een stapje voor. Jij hebt de vergelijking van de producten eigenlijk al voor ze op een rijtje gezet. Dit is ook gelijk een mooie gelegenheid om de producten aan te prijzen die net iets duurder zijn of waar meer marge op zit!

 

3. Recent bekeken producten
Bezoekers zijn lekker aan het snuffelen op de webshop. Ze zien allerlei producten voorbij komen en hebben al een aantal producten in detail bekeken. In hun hoofd zijn ze de producten aan het vergelijken. Het is erg vervelend om steeds opnieuw naar het product te moeten zoeken. Een mooie tool is het tonen van de recent bekeken producten. Je kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld de drie meest recent bekeken producten te tonen. Het is overdreven om een waslijst van 10 producten te tonen.

 

4. Combideals
Voor veel producten zijn er bijpassende producten. Bij een laptop kun je een hoes kopen, bij een voetbal een ballenpomp en bij een hoofdtelefoon een extra kabel. Het is slim om die producten aan de bieden in een combideal. Op die manier kun je de bezoeker gelijk de juiste bijhorende producten aanbieden. Mensen blijven altijd gevoelig voor aanbiedingen. Als ze een mooie deal kunnen sluiten door meerdere producten te kopen, is de kans groot dat ze dat doen. Ook kan dit mee werken om de orderwaarde omhoog te krijgen. Mensen worden door de combideal geprikkeld om bijbehorende producten te kopen. Anders hadden ze er misschien niet aan gedacht om een kabel of hoesje te kopen.

 

5. Uitgebreide zoekfuncties
Op een webshop is het een must om een zoekfunctie te hebben. Als mensen op zoek zijn naar een bepaald product kunnen zij een artikelnummer, titel of term intypen in de zoekbalk. Op een nieuwe pagina zullen alle relevante producten worden getoond. Een mooie uitbreiding op de zoekbalk is een functie met een producten dropdown. Wanneer je iets in de zoekbalk intypt zullen de resultaten gelijk worden weergeven zoals het voorbeeld hiernaast. Op deze manier haal je een extra stap weg. Bezoekers van de webshop hoeven dus minder moeit te doen om bij het product te komen welke ze zoeken. Dit voorkomt irritatie en maakt de kans groter dat ze het product op jouw webshop gaan bestellen.

 

6. Sticky menu
Als de bezoekers van de webshop lekker aan het neuzen zijn op de webshop scrollen ze vaak naar beneden. Het menu van de webshop staat in de meeste gevallen bovenaan de pagina. Als je onderaan de pagina bent en bijvoorbeeld naar een andere categorie of naar je winkelwagen wilt, is het vervelend als je weer helemaal naar boven moet scrollen. Een mooie uitkomst daarvoor is het ‘sticky menu’. Hieronder staat een voorbeeld. Standaard heeft de header met het menu een bepaalde hoogte. Als er naar beneden scrolt wordt, komt het sticky menu in beeld. Deze zal altijd bovenaan het scherm blijven staan. Het sticky menu kan iets minder hoog zijn zodat deze ook minder ruimte in neemt. Op deze manier kunnen de bezoekers gemakkelijk switchen tussen de categorieën en verder navigeren in de webshop.

 

7. Chat functie
In een gewone winkel loopt er personeel rond waar je je vragen aan kunt stellen. In een webshop kan dat helaas niet. Toch hebben veel mensen behoefte aan iemand waar ze hun vragen aan kunnen stellen. Op een webshop kun je dat door middel van een chat functie opvangen. Het is mogelijk om de chat functie zo in te stellen dat deze alleen zichtbaar wordt wanneer er daadwerkelijk iemand achter de chat zit. Niets is zo vervelend als een vraag stellen en geen antwoord krijgen.

 

8. One step check out met postcode check
Internet gebruikers zijn over het algemeen vrij lui. Het plaatsen van een bestelling moet zo snel mogelijk worden afgerond met zo min mogelijk gedoe. Probeer gebruik te mkane van de ‘One step check out’. Zoals de naam al een beetje verklapt worden de pagina’s samengevoegd tot 1 pagina. Een mooie toevoeging aan de check out is de postcode check. Klanten hoeven alleen maar hun postcode en huisnummer in te vullen. De rest van het adres wordt automatisch aangevuld.

Wil je meer weten over goede functies voor jouw webshop?

Neem dan snel contact op!

 

Kimberly

Manager afdeling development

kimberly@buro210.nl

OOK ONLINE WEGWIJS RAKEN? NEEM CONTACT OP!