Wat de grootste verandering binnen Google ooit betekent voor jouw website

De afgelopen tijd kon je er natuurlijk niet omheen. De lancering van ChatGPT. Een taalmodel dat antwoorden geeft alsof je met een levende encyclopedie aan het chatten bent. Het deed ons beseffen dat de manier waarop we content gaan produceren en consumeren in een sneltreinvaart verandert en zal blijven veranderen.

Met de komst van ChatGPT barstte er ook een strijd los in zoekmachineland. Google startte die strijd met een toch wel flinke achterstand op zijn concurrent Bing. Gister kwam er echter een antwoord vanuit Google. En niet zomaar een. Nee, het antwoord van Google in de AI-wedloop binnen zoekmachineland betekent misschien wel de grootste verandering binnen Google, ooit. In deze blog leg ik je uit wat er gaat veranderen en wat dit voor impact heeft op jouw website.

Publicatiedatum: 12 mei 2023

4 minuten

Auteur: Hidde

Een korte terugblik: hoe zat het ook alweer?

Ik kan me voorstellen dat je, door de stortvloed aan content over dit onderwerp, misschien een beetje de draad kwijt bent. Even terug naar het begin dus. Dat begin is al een stuk eerder dan je misschien denkt, namelijk al in 2019. In 2019 ging Microsoft samenwerken met OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Microsoft en OpenAI spraken af dat Microsoft veel geld zou investeren in de ontwikkeling van AI. Voorwaarde was dat de vruchten die de ontwikkelingen van OpenAI zou afwerpen als eerste geplukt mochten worden door Microsoft.

 

Een goede afspraak waarin beide partijen woord hielden. Wanneer we namelijk fast-forwarden naar eind 2022, dan zien we dat die afspraak precies zo is uitgekomen. OpenAI lanceerde ChatGPT, welke door Microsoft geïntegreerd werd in hun zoekmachine, Bing. Hiermee veranderde in één klap ons zoekgedrag. We gaan van enkele steekwoorden invoeren en de eerste resultaten afstruinen naar volledige vragen invoeren en direct het antwoord krijgen. Microsoft deelde een mokerslag uit aan Google door dit als eerste mogelijk te maken in hun zoekmachine, Bing.

Google slaat terug op Google I/O

Nadat de integratie van ChatGPT in Bing live ging, zag Google al snel veel gebruikers van zijn browser Chrome verhuizen naar Microsoft Edge, de browser van Microsoft. Het was dan ook wachten op een antwoord van Google. En dat antwoord kwam er, tijdens het jaarlijkse Google I/O-evenement. Op dit evenement, waar Google nieuwe ontwikkelingen van het bedrijf deelt, voegden zij een nieuwe episode toe aan de AI-saga.

Eén van de ontwikkelingen ging over de zoekresultaten van Google. Google kondigde hiervoor een update aan genaamd AI Snapshots. Met deze update verplaatsen de eerste zoekresultaten van Google een stuk omlaag. De vrijgekomen ruimte bovenaan wordt opgevuld door een antwoord dat door AI gegeven wordt. Je krijgt daarnaast van Google tips over wat je in je overweging mee zou moeten nemen en de mogelijkheid om vervolgvragen te stellen. Wanneer je dit doet opent er een nieuw venster dat vergelijkbaar is aan ChatGPT, waarin je al jouw vragen kunt stellen. Deze vragen beperken zich niet tot feitelijke informatie: ook vragen als ‘vergelijk Italiaanse restaurants in de buurt’ worden in deze versie van Google beantwoord. Hieronder zie je een screenshot uit de presentatie van Google, waar getoond wordt hoe Google er na de update uit komt te zien.

Google IO screenshotScreenshot Google Search update. Voor de volledige video (vanaf 3:30), klik hier.

Wat betekent dit voor jou?

Of je nu ondernemer, online marketeer of gewoon consument bent: deze update van Google gaat op verschillende niveaus impact hebben. Hieronder de belangrijkste veranderingen op een rijtje.

 

Minder websiteverkeer uit SEO

De AI-antwoorden van Google en Bing maken het doorklikken naar een website om informatie te verzamelen overbodig. Dit betekent dat de kans op een doorklik vanuit organische zoekresultaten een stuk kleiner wordt. Zeker in de oriënterende fase, waarin de consument informatie over een product of dienst zoekt, zal het AI-antwoord veel van het SEO-verkeer afsnoepen.

 

Branding wordt belangrijker

De aandacht trekken tijdens de oriënterende fase door hoge noteringen in de zoekresultaten wordt dus een stuk lastiger. Dit maakt de andere manieren van de aandacht van de doelgroep trekken in een keer een stuk belangrijker. Oftewel: inzetten op (personal) branding. Misschien wel belangrijker dan ooit.

 

Advertenties blijven

Natuurlijk blijven die! Je dacht toch niet dat Google één van zijn grootste verdienmodellen in een keer de deur uit zou doen? Maar op wat voor manier ze precies blijven en wat voor vorm ze gaan krijgen, daar werd tijdens Google I/O nog niet veel over gezegd. Het enige wat hierover gezegd werd, is dat advertenties blijven, en dat Google blijft testen met de ‘advertentiebeleving’. Wellicht dat tijdens het volgende Google evenement, Google Marketing Live op 23 mei, hier meer over bekend wordt gemaakt.

Spannende tijden op komst!

Zoals zo vaak binnen de online marketing staan er grote veranderingen voor de deur. Op SEO-gebied misschien wel de grootste die we in tijden gezien hebben. Gaan deze veranderingen dan ook direct per vandaag in? Nee, dat niet. Google rolt de updates uit binnen Google Search Labs in Amerika, dus voor nu verandert er nog even niets. Ik verwacht echter dat het niet lang zal duren voordat we ook in Europa AI-gegenereerde antwoorden binnen Google gaan zien. Genoeg om naar uit te kijken dus!

Wil jij op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de BURO210 MarketingMinuut, waarin we je iedere maand in 1 minuut meer kennis van online marketing geven. Liever sparren over dit specifieke onderwerp? Vul dan het onderstaande formulier in of geef ons een belletje!

Laat me je helpen!

Laat jouw gegevens achter in onderstaand formulier en ik zal binnenkort contact met je opnemen!

Hidde

Manager Marketing BURO210

Over Hidde:

Op cruise-control van een berg afglijden met enkel een plank onder zich is wat Hidde het liefste doet. Geen gekke trucs of salto’s, maar gewoon lekker gaan! Ditzelfde geldt voor de Marketing van BURO210. Als Manager Marketing BURO210 zorgt Hidde ervoor dat onze marketing iedere dag een beetje beter wordt. Daar enthousiasmeert hij ook graag anderen voor, net zoals hij dat voor het snowboarden doet.

Alle collega's

Inhoud