Zoekmachine optimalisatie en adverteren (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO (search engine optimalisation), is een van onze
diensten die we doen op het gebied van online vindbaarheid. Vindbaarheid in zoekmachines als Google
zijn van groot belang voor bedrijven. Wanneer je een website hebt gelanceerd is het wel belangrijk dat
mensen deze website ook daadwerkelijk te zien krijgen. Zo kan je een website hebben die niemand
bezoekt, omdat deze op de 25e plek in de google zoekmachine staat. Op deze plek wordt de link bijna
nooit gezien, laat staan dat mensen erop klikken. Het is dus erg belangrijk dat mensen jouw website te
zien krijgen in de eerste zoekresultaten wanneer je een website online zet.

Maar hoe doe je dat dan, zo’n website optimaliseren?
De resultaten van Google zijn gebaseerd op een bepaalde score die Google aan jouw website geeft.
Deze score bestaat uit

– kwaliteit van de content
– techniek van de website
– populariteit
– relevantie
– En andere zaken

Wanneer de website relevante content bevat waar mensen vaak langere tijd op blijven kijken om de tekst
te lezen of een conversie verrichten, zal Google jouw website als goed beoordelen, waardoor jouw
website in de toekomst hoger in de resultaten van bepaalde zoekopdrachten zal komen.

Toch is het optimaliseren niet van de ene op de andere dag gedaan. Het is een heel proces waarin de
score van de website steeds een beetje beter wordt. Op dit resultaat hebben ook externe factoren als
aantal website bezoekers en bijvoorbeeld beoordelingen van mensen invloed. Dit maakt het
optimaliseren soms lastiger en soms juist gemakkelijker, je hebt hier zelf vaak niks over te zeggen.

Een “makkelijke” manier om jouw website te optimaliseren is om ervoor te zorgen dat jouw tevreden
klanten een goede review plaatsen op Google. Dus als je nu vast achter jouw klanten aan gaat rennen
voor een goede review dan is de eerste stap naar een betere zichtbaarheid al gedaan!

 

Off-site
Een goede manier om jouw website hoger in de beoordeling van Google te krijgen is via links op externe
websites. Wanneer een website, met een hoge Google beoordeling, een blog schrijft met daarin een
verwijzing naar jouw website zal jouw Google score omhoog gaan. Dit komt omdat Google de externe
website ziet als een betrouwbare bron die de kwaliteit van jouw website erkend.

Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je aan deze links komt. Dit kan op verschillende manieren. Google
raadt zelf aan om gewoon goede content te schrijven en dan komen de links vanzelf. Dat klopt ook wel,
alleen duurt dit erg lang. Het is vaak makkelijker om andere website beheerders even wakker te
schudden en contact met ze op te nemen. Wanneer ze dan een artikel plaatsen met een backlink naar
jouw website, zal Google jouw website beter beoordelen.

 

Hoe te beginnen?
Denk bij het begin van de SEO activiteiten na over de zoekwoorden waarop jij denkt dat veel mensen
zullen zoeken wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Stel je verkoopt bloemen, stel dan
niet het zoekwoord boom in, omdat dit niet relevant is. Denk aan product specifieke zoekwoorden en
combineer deze met woorden als “kopen” zoals

– Bloemen kopen
– Madeliefje
– Zonnebloem
– Bloemenwinkel

Vervolgens zijn er verschillende tools om de zoekwoorden te analyseren op zoekvolume zodat je weet
wat voor hoeveelheid verkeer je kunt verwachten.

 

De SEO diensten van BURO210
Bij BURO210 voeren we alle bovenstaande activiteiten uit. We beginnen met een zoekwoordonderzoek
voor onze klanten waarbij we aangeleverde zoekwoorden en zelf gevonden zoekwoorden analyseren.
Vervolgens rapporteren we onze bevindingen en stellen we de zoekwoorden in voor een landingspagina

die voor dit zoekwoord geoptimaliseerd is. Op deze manier komen klanten op jouw website terecht en
navigeren we ze naar de plek waar ze de conversie kunnen uitvoeren. En dat allemaal gratis, omdat de
organische zoekresultaten geen advertenties zijn. Tot slot voeren we meerdere werkzaamheden uit om
de score van een website in Google te verbeteren zodat de vindbaarheid in de zoekresultaten verhogen.

 

Zoekmachine adverteren (SEO)
Zoekmachine adverteren is een andere kant van de Google zoekmachine. Search engine advertising
(SEA) is een vorm van adverteren in Google. Hierbij wordt een advertentie van jouw website bovenaan
de zoekresultaten weergeven met als doel om potentiële klanten te bereiken met relevante content.

In tegen stelling tot zoekmachine optimalisatie, is zoekmachine adverteren niet gratis. Wel heb je
volledige controle over het maximale bedrag wat je per maand wilt uitgeven aan Google Ads. Met behulp
van tools zoals Google Ads kun je advertenties voor jouw bedrijf maken en online zetten. Hierdoor
krijgen mensen jouw advertentie te zien wanneer ze op vooraf ingestelde zoekwoorden zoeken.

 

Waarom Google Ads?
Er zijn nog steeds veel bedrijven die grotendeels gebruik maken van mond tot mondreclame van hun
bestaande klanten. Dit is zeker een goede manier om mensen naar jouw winkel te krijgen. Je laat alleen
maar een groot deel van de potentiële klanten links liggen. Met Google Ads kun je alle mensen die
interesse in jouw product tonen benaderen en misschien zelfs overtuigen om iets te kopen, zonder dat je
ze zelf hebt moeten aanspreken. Klinkt goed toch?

Met Google Ads betaal je per klik op de advertentie, met als doel bijvoorbeeld

– Het aantal conversies maximaliseren (mensen bereiken die vervolgens een aankoop op jouw
website doen)
– Klikken maximaliseren (groot publiek bereiken)
– Opbrengst uit de advertenties halen (Return on ad spend)
– Maximum bedrag per conversie betalen
– Je advertentie zoveel mogelijk bovenaan de pagina vertonen

Elk onderdeel heeft voor- en nadelen en het ligt er dus aan welk doel van Google Ads het beste bij jouw
bedrijfsdoelstellingen past.

 

Online ontwikkeling
Het online verkeer groeit enorm snel en het is dus steeds ingewikkelder om alle onderdelen van Google
Ads handmatig in te schatten en in te stellen. Gelukkig ontwikkeld Google zelf met de markt mee. Er
wordt machine learning en er worden algoritmes gebruikt om de intenties van een gebruiker in te
schatten. Op deze manier kan Google bij elke zoekopdracht inschatten hoe groot de kans is dat er een
conversie voor jouw bedrijf uit de zoekopdracht komt, en hier biedt Google vervolgens op.

Hoewel Google dus veel gebruik maakt van machinelearning en algoritmes is het nog steeds erg
belangrijk om te blijven monitoren en te verbeteren. Denk hierbij aan bepaalde zoektermen uitsluiten,
zodat jouw advertentie alleen verschijnt bij relevante zoekopdrachten. Het is natuurlijk niet heel effectief
om te adverteren bij de zoekopdracht “boot” wanneer je een autobedrijf hebt.

Of bijvoorbeeld advertenties optimaliseren. Wanneer een bepaalde advertentie niet heel goed presteert
is het een goed idee om deze te verbeteren of te veranderen. Ook kun je tussentijds verschillende
budgetten instellen om zo constant goed vindbaar in Google te blijven.

 

En nu even simpel gezegd?
Waar het uiteindelijk om draait is de juiste content op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen.
Het gaat dus grotendeels om relevantie voor bepaalde klanten. Houd dit in gedachte bij het maken van
een webpagina en maak het gemakkelijker en goedkoper voor jou zelf. Veel geld uitgeven werk vaak
ook wel, maar hier heb je uiteindelijk bijna niks aan wanneer de website nergens over gaat. Het enige
waar het goed voor is, is de bankrekening van Google.

 

En hoe doet BURO210 dat?
Bij BURO210 zorgen we er voor dat de zoekwoorden goed aansluiten op de content van de advertentie.
Op deze manier worden de kosten verminderd en zal het percentage van klikken op de advertentie en
conversies toenemen. Tijdens de looptijd van de advertentie analyseren en optimaliseren wij de
advertentie door zoektermen uit te sluiten of juist te gebruiken als zoektermen. Ook passen we
tussentijds advertenties aan om deze nog beter te laten presteren en maken we optimaal gebruik van
alles wat Google te bieden heeft.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

 

Kim

online marketeer

kim@buro210.nl

OOK ONLINE WEGWIJS RAKEN? NEEM CONTACT OP!