image

AVG cookiebanner vanaf nu verplicht!

Eerder schreef onze collega Loïs al over de invloed van een cookie banner op de ranking van je website in Google. Zij dook in deze blog dan ook voornamelijk in op de organische rankings van Google. In deze blog vertellen we je welk effect een ontbrekende of niet goed ingestelde cookiebanner kan hebben op jouw Google advertenties. Want ook voor bedrijven die adverteren wordt het steeds belangrijker, omdat wij steeds vaker bericht van Google Ads krijgen dat accounts moeten voldoen aan de laatste AVG wetgeving. Om deze reden stelt Google een deadline voor haar klanten. Is deze verstreken? Dan zet Google je advertenties on-hold. Je begrijpt: dat willen we graag voorkomen.

 

Het wordt dus noodzakelijk om aan de wetgeving te voldoen. In deze blog neem ik je mee in wat een cookiebanner doet en hoe we het voor jouw website kunnen implementeren.

Het belang van een cookie banner

Om goed te begrijpen waarom je überhaupt een cookie banner nodig hebt, moet je natuurlijk wel weten wat het doet. Heel simpel: een cookie banner vraagt de gebruiker om toestemming te geven voor het opslaan van zijn of haar gedrag op de website. Op basis van zijn gedrag kunnen website-eigenaren en/of marketeers optimalisaties uitvoeren om de gebruiksvriendelijkheid van de website te vergroten. Weigert de gebruiker? Dan zal zijn gedrag niet opgeslagen worden.

 

Cookiebot

Voor zowel onszelf als voor onze klanten is het belangrijk dat de online campagnes blijven draaien. Om dit waar te maken zijn wij partner van Cookiebot. Cookiebot is een programma dat ervoor zorgt dat je een cookiebanner krijgt, de cookie declaratie op orde is en dat er een connectie is met de tags (zoals Google Analytics) en de toestemming die wordt gegeven door de bezoeker.

 

Kosten

De kosten van Cookiebot hangen af van het aantal pagina’s dat jouw website heeft. Tot 50 pagina’s is dit geheel gratis, vanaf 50 pagina’s moet je hier maandelijks voor betalen. Wij kunnen je hierin voorzien van een voorstel. 

 

Cookiebanner

De cookiebanner (bij een betaald account) kan helemaal naar eigen huisstijl ingericht worden. Denk bijvoorbeeld aan kleuren, het logo en de tekst. Ook de manier waarop toestemming gegeven moet worden is helemaal aan te passen. Wij adviseren wel om dit volgens de AVG wetgeving in te stellen. 

 

Cookie declaratie

Cookiebot scant elke maand de website op zoek naar nieuwe cookies. Hiervan wordt een script gemaakt dat op een nieuwe pagina kan worden gezet, beter bekend als Cookie declaratie. Bij de scan wordt verzameld wat de naam is van de cookies, wie de leverancier hiervan is, waarvoor de cookie dient, hoe lang die geldig is en wat voor type cookie het is. Cookiebot doet dit dus elke maand zonder dat je ernaar om hoeft te kijken. Scheelt jou een boel werk!

 

Connectie met Google Tag Manager (GTM)

Het laatste voordeel is dat de cookiebanner een connectie maakt met Google Tag Manager. Per tag kan er dus een toestemming worden ingesteld. Voor de meeste standaard tags, zoals de configuratie tag van Analytics, staat er een standaard toestemming ingesteld. Bij andere tags, zoals de Facebook Pixel, moeten we zelf nog de juiste instellingen meegeven. 

 

Verschil in data

Als je jouw bezoekers de mogelijkheid geeft om de Analytics tag te weigeren kan het natuurlijk zijn dat je niet meer alle data terugziet in Google Analytics 4. Logischerwijs is het dan ook normaal dat je een drop ziet in verkeer. Het is vervelend maar, kan helaas niet verholpen worden.

 

Implementatie

Graag helpen we je verder met het implementeren van Cookiebot zodat jouw website voldoet aan de laatste wetgeving. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is ons een berichtje sturen. Wij doen de rest. Ook kun je via deze link alvast een account aanmaken.

Peter Rietveld - Online Marketeer

Wij helpen je graag met je cookies!

Neem contact op voor hulp.