image

Waarom aan de slag met CRO?

Met het testen van diverse elementen op je website, zoals: kleuren, CTA’s, knoppen én de posities daarvan, krijg je een helder beeld welke versie het beste werkt onder jouw websitebezoekers. De beste versie voer je door, waarna je meer (meetbaar) rendement uit je marketinginspanningen behaalt. Meetbaar, omdat je precies kunt bijhouden hoeveel mensen in de test belanden en wat hun gedrag is. Bij genoeg data wordt het inzichtelijk welke test het beste werkt en dus voor de meeste interactie zorgt onder jouw website bezoekers. We zetten de voordelen van conversieoptimalisatie inzetten voor je op een rijtje:

Publicatiedatum:
14-03-2024
Leestijd:
3 minuten
Auteur:
Peter

Je leert je doelgroep beter kennen

Door bijvoorbeeld te testen op welke kleur jouw doelgroep het beste reageert, krijg je een helder beeld hoe jouw doelgroep zich gedraagt op je website. Op basis hiervan kan je ook je andere marketinguitingen (advertenties, flyers of meer…) aanpassen.

 

Meetbare conclusies trekken

Conversieoptimalisatie is goed meetbaar. Je trekt conclusies aan de hand van betrouwbare data die je hebt verzameld in de test. Zo ben je altijd zeker van je zaak en kan je goed onderbouwen waarom je een bepaalde test wilt doorvoeren.

 

Conversieoptimalisatie zorgt voor meer conversies

Je verhoogt het aantal conversies die je wil dat mensen doen wat direct (of indirect) voor een verhoogde omzet zorgt. Kleine aanpassingen kunnen al voor grote resultaten zorgen.

Wat kan je allemaal testen?

Onder conversieoptimalisatie verstaan we veel uiteenlopende testmogelijkheden. Onder veel websites worden vaak eenvoudige tests uitgevoerd met knopkleuren, knopteksten (Call To Actions) en de posities van die knoppen. Het zijn tests die over het algemeen, relatief gezien, niet veel tijd in beslag nemen om in te stellen en laagdrempelig zijn om mee te beginnen.

 

Daarnaast heb je ook grotere tests, zoals het testen van diverse funnels in een website of webshop. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van het winkelwagentje, of het afrekenproces die klanten doorlopen bij het bestellen van hun producten. Om mensen gemakkelijk over de streep te trekken is het van cruciaal belang om deze funnels zo makkelijk, duidelijk en laagdrempelig mogelijk te houden voor maximaal resultaat.

 

Het testen en optimaliseren van het besteloverzicht, de velden die mensen moeten invullen en de hoeveelheid pagina’s die mensen moeten doorlopen om te bestellen, kunnen grote invloed hebben op je online omzet. Ik maak een makkelijk sommetje voor je.

 

Zie je dat versie A van de ‘Nu afrekenen’ knop een CTR (doorklikratio = het aantal vertoningen : aantal klikken) heeft van 0,9% en versie B van de ‘Nu afrekenen’ knop een CTR heeft van 1%, is dat een stijging van 10% in het aantal bestellingen dat je krijgt. Het zijn vaak kleine aanpassingen die voor baanbrekende resultaten zorgen.

 

Kortom: conversieoptimalisatie kan grote impact hebben op het gedrag van je gebruikers en daarmee ook het aantal aanvragen en/of bestellingen.

 

Conversieoptimalisatie een ‘ver-van-mijn-bedshow’?

Dat begrijpen we! Daarom helpen we je graag op weg zodat jij het maximale uit je waardevolle websitebezoekers kunt halen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden in conversieoptimalisatie uitbesteden te bespreken.

 

Bekijk onze kennisclip over conversieoptimalisatie:

.

Peter Rietveld - Online Marketeer
Aan de slag met conversieoptimalisatie?

Neem dan contact op, ik help je graag!