image

Met je marketing op vakantie, of niet?

De zomer is aangebroken. Mensen nemen vrij en gaan op vakantie. Lekker in het zonnetje, genieten en af en toe wat scrollen door de sociale media en nieuwsberichten. Hebben jouw marketingactiviteiten in deze periode dan nog wel zin? En hoe pak je tijdens deze zomerperiode de aandacht van je doelgroep? Ik deel graag wat inzichten met je om goed in te spelen op de zomerperiode met jouw marketingactiviteiten.

Publicatiedatum:
21-06-2024
Leestijd:
5 minuten
Auteur:
Jasper

Effectieve marketing in de zomer voor B2B bedrijven

Veel B2B bedrijven ervaren een rustige periode in de zomer. Er komen minder aanvragen binnen, collega’s zijn op vakantie en de marketing ligt op een lager pitje. In sommige sectoren dalen hierdoor de klikprijzen, omdat concurrenten hun campagnes verminderen. Dit kan een goede gelegenheid zijn om meer marketinginspanningen te doen tegen lagere kosten. Zo bouw je aan je merkbekendheid en realiseer je een voorsprong op je concurrent. Veel bedrijven geven namelijk pas weer vol gas in september, wat soms te laat is!

 

Reflecteren en onderzoeken

 

De zomerperiode is een mooi moment om terug te blikken en te onderzoeken wat er goed en fout gaat. Kijk bijvoorbeeld op Google of Social Media. Wat valt op? Hoe positioneren je concurrenten zich? Op welke zoekwoorden scoren ze hoog in Google? Wat voor online advertenties draaien er en wat doen ze goed op hun website? Door dit in kaart te brengen heb je een goed startpunt om de marketingactiviteiten van concurrenten te vergelijken met die van jou. Vanuit hier kan je verder kijken naar welke mogelijkheden er zijn in het verbeteren en optimaliseren van je marketinguitingen. 

 

 

Pas het kanaal aan

 

Ons mediagedrag verandert in de zomerperiode. Normaal gebruik je misschien kanalen als LinkedIn of een nieuwsbrief om je tekstuele content te delen. In de zomerperiode kunnen deze kanalen minder effectief zijn. Veel tekstuele content vereist namelijk meer aandacht en inzet vanuit je doelgroep. Wanneer zij op vakantie zijn, is het gemakkelijker om een video te kijken dan tekst te lezen.

 

 

Kies daarom voor kanalen waar je video content op kan delen, zodat de boodschap gemakkelijker te ontvangen is. Denk hierbij aan kennisclips en podcasts op Instagram, YouTube of LinkedIn. Om deze reden is het ook belangrijk om je op meerdere kanalen te focussen voor je marketing activiteiten. Zo kan je de kanalen gefocust op video content wat intensiever inzetten tijdens de zomerperiode dan dat je normaal gesproken zou doen. Voordat de zomerperiode aanbreekt is het belangrijk om je doelgroep door te verwijzen naar deze andere kanalen. Zo vergroot je de kans om in de zomerperiode de aandacht te trekken van jouw doelgroep.

 

 

Creeër zomerse content

 

Zorg ervoor dat je content aansluit bij de zomerse interesses en activiteiten van je doelgroep. Maak bijvoorbeeld korte content over zomerse onderwerpen gerelateerd aan jouw branche. Creëer content die mensen inspireert, vermaakt en informeert tijdens hun vakantie. Zo zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft bij je doelgroep. Belangrijk bij deze zomerse content is om humor niet uit het oog te verliezen. Dit is namelijk een effectieve manier om de aandacht van mensen te trekken. Een grappige post kan ervoor zorgen dat jouw content eruit springt en de aandacht trekt van jouw doelgroep. 

 

Inspiratie nodig voor jouw zomerse content?

Wij helpen je graag op weg met het bedenken van unieke zomerse content, zodat jij de beste waarde kunt leveren aan je doelgroep. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en laten we erachter komen hoe we jouw marketinguitingen in het zonnetje kunnen zetten!

 

Wij nemen contact met je op!