image

Marketingmedewerker of marketingbureau? 5 factoren die jouw keuze beïnvloeden

Het binnenhalen van nieuwe klanten is een belangrijke taak voor het voortbestaan van een bedrijf, maar het kan ook lastig zijn om dit te combineren met andere belangrijke taken. Stel je voor, je besluit om de marketing vanaf nu serieus aan te pakken. Moet je dan een marketingmedewerker aannemen of een marketingbureau inhuren? Dat kan een lastige afweging zijn… In deze blog vergelijken we verschillende aspecten die je kunnen helpen bij het maken van een keuze!

Publicatiedatum:
29 juni 2023
Leestijd:
5 minuten
Auteur:
Aron

‘De klanten komen niet zomaar vanzelf aanwaaien, hè!’ Is deze opmerking wel eens aan jou gericht? Dan is de kans groot dat jij (mede)verantwoordelijk bent voor de aanwas van nieuwe klanten. Een taak die essentieel is voor de continuïteit van het bedrijf, maar vaak ook taak die naast een hoop andere belangrijke taken moet worden uitgevoerd. En daarmee dus ook een taak die het gevecht om voorrang in de agenda niet altijd wint. Zeker in een bedrijf waar (nog) geen gerichte sales- of marketingafdeling bestaat, zijn dit soort werkzaamheden vaak de eersten die naar de achtergrond verdwijnen.

 

Je snapt dus het belang van marketing en sales, maar hebt er zelf simpelweg geen tijd voor. Je besluit het vanaf nu wel serieus te gaan nemen. Dus niet meer ‘een taakje voor erbij’, maar een volwaardig onderdeel van je bedrijf met een eigen budget en een verantwoordelijke voor de marketing.

 

Oh ja, die verantwoordelijke… wie gaat dat eigenlijk worden? Ga ik daar iemand voor aannemen, of ga ik aan de slag met een marketingbureau?

 

Om die vraag te kunnen beantwoorden is het belangrijk dat we kijken naar een aantal aspecten. In deze blog vergelijken we aan de hand van de vijf aspecten planning, kennis, kwaliteit, kwantiteit en kosten de keuze tussen een marketingmedewerker aannemen of een marketingbureau inschakelen.

 

 

Planning

 

Wat bedoelen we met planning? Hiermee bedoelen we het strategisch plannen van de marketingwerkzaamheden voor het bedrijf. Welke kanalen moeten er op welk moment ingezet worden, wat moet hiervoor worden opgezet en welk budget is daarvoor nodig?

 

 

Marketingmedewerker

 

Als we er vanuit gaan dat de marketingmedewerker het bedrijf en de doelgroep het beste kent, dan is dit de uitgewezen persoon om deze planning en strategie te maken. Voorwaarde is dan wel dat deze medewerker basiskennis heeft van alle kanalen en de mogelijkheden ervan. Mocht die persoon dit niet hebben, dan kan er natuurlijk altijd extern advies ingewonnen worden.

 

 

Marketingbureau

 

Sommige marketingbureaus hebben erg goede strategen in hun midden. Mensen die, op basis van eerdere ervaringen en strategieën, jou als geen ander kunnen helpen bij een juiste keuze en planning voor de in te zetten kanalen. Wat echter een probleem zou kunnen zijn, is dat de medewerker de doelgroep en het bedrijf niet optimaal kent. Daarnaast is een consult met zo’n strateeg vaak eenmalig; bij veranderende situaties zal je zelf de strategie moeten herzien.

 

 

Tussenstand

 

Omdat een strategie vaak meerdere jaren beslaat, en er in een aantal jaar best wat kan veranderen, is het raadzaam om bij de planning en strategie zelf de touwtjes in handen te hebben. In dat opzicht zou ik hier kiezen voor de marketingmedewerker. Specialistisch advies inwinnen van een bureau is echter hierin een heel goed idee!

 

Marketingmedewerker vs. marketingbureau: 1-0

 

 

Kennis

 

Wanneer we het hebben over kennis, dan hebben we het met name over kanaalkennis. Kennis van marketingmodellen is online overal te vinden, maar diepgaande kennis van verschillende marketingkanalen? Daar zijn vooral vlieguren voor nodig.

 

 

Marketingmedewerker

 

Er zijn nogal wat disciplines en kanalen om kennis van te kunnen/moeten hebben. SEO, SEA, social, CRO, emailmarketing, foto en video om er maar eens wat te noemen. Wat ook nog prettig zou zijn, is als de medewerker ook nog een vlotte pen heeft en goed voor publiek kan spreken. Als je iemand in dienst hebt die dit allemaal tot in de puntjes beheerst, dan heb je een schaap met ten minste 5 poten gevonden. Helaas zijn dit soort supercollega’s vaak moeilijk te vinden, en als je ze al vindt, dan mag je diep in de buidel tasten. Je zal dus waarschijnlijk genoegen moeten nemen met ofwel basiskennis van alle kanalen, of diepgaande kennis van een aantal kanalen.

 

 

Marketingbureau

 

Natuurlijk hangt de kennis van het bureau af van de grootte ervan, maar je kan er vanuit gaan dat binnen een bureau meer kennis rondloopt. Verschillende specialisten met diepgaande kennis van één of enkele kanalen vormen gecombineerd de supercollega waar je misschien wel naar op zoek was. En het voordeel? Je kan de kennis die je op een specifiek moment nodig hebt op dát moment inzetten, op afroep. Simpel toch?

 

 

Tussenstand

 

Dit was een makkelijke overwinning voor het bureau. Tenzij je natuurlijk dat meerpotige schaap weet te vinden. Zo niet, dan ben je qua kennisniveau over het algemeen beter af bij een bureau.

 

Marketingmedewerker vs. marketingbureau: 1-1

 

 

Kwaliteit

 

Onder de kwaliteit van een marketingmedewerker of marketingbureau kan je natuurlijk verschillende dingen verstaan. In deze blog kijken we vooral naar harde prestaties: de aanwas van leads, klanten of aankopen.

 

 

Marketingmedewerker

 

In hoeverre een marketingmedewerker kwaliteit levert en bijdraagt aan de marketingdoelstellingen, is natuurlijk sterk afhankelijk van de collega zelf. Hier valt dus niet veel over te zeggen. Waar wel wat over valt te zeggen, zijn de taken waar een marketingmedewerker mee belast wordt. Vaak zijn dit niet alleen taken die één-op-één aan de doelstelling te linken zijn. Taken als het schrijven van een interne nieuwsbrief of vormgeven van een salespresentatie zijn ook vaak taken die op het bord van de marketingmedewerker terecht komen. Dit maakt het, los van de kwaliteit van de medewerker zelf, soms lastig om de doelstellingen na te streven.

 

 

Marketingbureau

 

De werkzaamheden van het marketingbureau en de KPI’s waaraan het succes van de samenwerking wordt afgemeten, zijn vaak vooraf bepaald en duidelijk vastgelegd. Voordeel? Het bureau focust zich enkel en alleen op deze taken. Taken die zullen helpen om jouw marketingdoelstellingen te bereiken. Dit stukje focus op een afgebakende set aan werkzaamheden, zorgt doorgaans ook voor een hogere kwaliteit.

 

 

Tussenstand

 

Kwaliteit van een bureau of medewerker is natuurlijk enorm situatieafhankelijk, maar op basis van focus en ervaring geven we het punt aan het bureau.

 

 

Kwantiteit

 

Onder kwantiteit verstaan we de hoeveelheid tijd die een bureau of medewerker kan besteden aan de marketingwerkzaamheden voor het bedrijf.

 

 

Marketingmedewerker

 

Een fulltime marketingmedewerker kan zijn volledige functie richten op alle mogelijke marketingwerkzaamheden voor het bedrijf. Hoewel deze werkzaamheden zoals zojuist benoemd vaak wat meer uiteenlopen dan de werkzaamheden van het bureau, heeft de medewerker over het algemeen wel een stuk meer tijd voor deze taken. Wat wel belangrijk is, is dat erop toegezien wordt dat taken niet ‘uitgesmeerd’ worden over de tijd die beschikbaar is.

 

 

Marketingbureau

 

Het aantal uren dat een bureau voor jouw bedrijf aan de slag gaat, is natuurlijk afhankelijk van je budget. Wat echter geen verrassing zal zijn, is dat je voor het salaris dat je aan de fulltime medewerker betaalt niet een bureau fulltime kunt inschakelen. Dit wordt vanuit het bureau natuurlijk gecompenseerd met een stuk kennis en expertise, maar wanneer we enkel naar kwantiteit kijken, dan zal dit bij het bureau altijd minder zijn.

 

 

Tussenstand

 

Vind je pure kwantiteit belangrijk, dan zal je met het aannemen van een marketingmedewerker altijd beter af zijn dan met het inschakelen van een bureau.

 

Marketingmedewerker vs. marketingbureau: 2-2

 

Kosten

 

Met de kosten kijken we naar de benodigde investering in een medewerker/bureau om tot een volwassen en rendabele marketinguitvoer te komen.

 

Marketingmedewerker

 

Wanneer je een volwassen en rendabele marketinguitvoer op wil zetten, dan zal je minimaal één medewerker fulltime in dienst moeten nemen. De kosten van deze medewerker verschillen natuurlijk, onder andere op basis van kennis en ervaring. Als ik een schatting zou moeten doen, dan verdient een gemiddelde in-housemarketeer ergens tussen de €3000 en €4000,-. Als we het midden nemen (€3500,-) en we dat met 1,6 vermenigvuldigen voor de werkgeverslasten, dan zou je voor die ene medewerker €5600,- kwijt zijn per maand. Dat is nog los van scholing, cursussen en benodigde tooling en apparatuur.

 

Marketingbureau

 

Hoeveel uur heeft een marketingbureau nodig om een volwassen en rendabele marketinguitvoer tot stand te brengen? Het wordt een beetje een dooddoener, maar ook dit is natuurlijk situatieafhankelijk. Ik durf echter wel te stellen dat een bureau aan 50 uur zeker voldoende zou moeten hebben. Wanneer je uitgaat van een uurtarief van €100,-, dan zou je met een investering van €5000,- per maand een volwassen marketingafdeling in huis halen. Dat klinkt niet verkeerd! Heb je een lager budget of wil je slechts een deel van de marketingwerkzaamheden uitbesteden? Ook dan biedt het marketingbureau uitkomst. Vaak kunnen ze voor een minimaal aantal uren voor je aan de slag.

 

Tussenstand

 

Misschien wel een van de belangrijkste aspecten binnen jouw keuze wordt beslecht in het voordeel van het marketingbureau. Voor de prijs die lager is dan een medewerker heb je een volledige afdeling tot je beschikking. Wil je minder dan die prijs betalen? Ook dan kan je met een bureau uit de voeten.

 

Marketingmedewerker vs. marketingbureau: 2-3

 

 

Eindconclusie

 

Het scheelde niet veel, maar uiteindelijk is er de overwinning voor het marketingbureau. Op de punten kennis, kwaliteit en kosten scoort een marketingbureau over het algemeen beter dan een enkele marketingmedewerker. Focus je je meer op een stukje planning en kwantiteit, dan zou een marketingmedewerker aannemen een goede mogelijkheid kunnen zijn.

 

Nog een laatste disclaimer: het een sluit het ander niet uit. Integendeel: een marketingmedewerker die het bedrijf door en door kent en ‘meters kan maken’ met de uren die beschikbaar zijn, aangevuld door de expertise van een marketingbureau, is misschien wel de meest succesvolle combinatie.

 

Overtuigd geraakt en zo snel mogelijk beginnen? Neem contact op via het formulier hieronder!

Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Neem dan contact op, ik help je graag!