image

Waarom we je maandelijks de marketingminuut sturen

Misschien ben je al een lange tijd geabonneerd op onze Marketingminuut, misschien pas net, of misschien zelfs nog helemaal niet. Wellicht kijk je er iedere maand reikhalzend naar uit, maar ook goede kans dat hij direct in de prullenbak verdwijnt. Maar wat voor abonnee (of niet) jij ook bent: we sturen de nieuwsbrief natuurlijk met een reden. Redenen die het voor ons aantrekkelijk maken om de nieuwsbrief maandelijks te schrijven en te versturen, zelfs aan abonnees die hem misschien zelden lezen. In deze blog neem ik je mee in die redenen en neem ik je mee in wat de Marketingminuut ons oplevert. Tot slot geef ik je 3 tips om zelf aan de slag te gaan met een nieuwsbrief.

Publicatiedatum:
26 augustus 2023
Leestijd:
5 minuten
Auteur:
Aron

Waarom we je maandelijks de marketingminuut sturen

 

‘Een nieuwsbrief, waarom zou je die versturen? En er gaat vooral veel tijd in zitten.’ Dit soort uitspraken heb ik regelmatig gehoord, en daar ben ik vast niet de enige in. Hoewel het met name in het begin inderdaad veel tijd kan kosten zijn er genoeg redenen voor een nieuwsbrief. Ik geef je hier onder drie redenen waarom wij de nieuwsbrief versturen.

 

Top of mind blijven

 

Wist je dat er gemiddeld zo’n zes interacties met een merk of bedrijf nodig zijn om tot een goede merkbekendheid te komen? Om tot die 6 interacties te komen, zal je dus op meerdere kanalen actief moeten zijn. Een van die kanalen is voor ons de nieuwsbrief. En het stopt natuurlijk niet bij die zes interacties; je zal je verkregen merkbekendheid moeten onderhouden door, je raadt het al, zichtbaar te blijven onder jouw doelgroep. Via een maandelijks terugkerende nieuwsbrief, bijvoorbeeld.

 

Bijkomend voordeel: wanneer iemand vanuit de nieuwsbrief doorklikt naar het volledige artikel op onze website, kunnen we die persoon remarketen (opnieuw bereiken op verschillende kanalen) voor nog meer impressies.

 

Het dwingt je om relevante content te blijven schrijven

 

Een nieuwsbrief versturen betekent dat je iedere maand wat content zal moeten produceren. Content die jouw doelgroep wil lezen. Het dwingt je dus om in het hoofd van jouw doelgroep te kruipen en je af te vragen: ‘Wat zijn problemen waar mijn doelgroep tegenaan loopt?’ Het beantwoorden van vragen of het oplossen van problemen zou content kunnen zijn wat men wil lezen en kan je daarnaast op ideeën brengen voor jouw producten of diensten. Win-win dus!

 

Het zorgt voor klanten

 

Geloof het of niet, maar er komen daadwerkelijk klanten uit de nieuwsbrief. Vanuit verschillende hoeken, zelfs. Soms raakt het onderwerp van jouw nieuwsbrief exact het probleem van een bedrijf, wat ervoor zorgt dat ze contact met je opnemen en een samenwerking aan willen gaan. Maar uit een andere hoek komen klanten waarvan hun vraagstuk niets te maken heeft met de nieuwsbrief. Deze klanten waren eerder al geïnteresseerd, maar het was er op dat moment simpelweg het moment niet voor. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat van de 100% in jouw doelgroep slechts 3% koopbereid is. Die grote 97% die overblijft, raakt misschien op een ander moment wel koopbereid. Hoe lekker is het als er precies op dat moment een nieuwsbrief op de mat valt?

 

Wat levert het op?

 

Om exacte cijfers te geven op het moment van schrijven is lastig. Sinds we deze nieuwsbrief sinds het begin van vorig jaar (2023) consistent versturen, hebben we zo’n 8x gehoord dat we door onze nieuwsbrief weer ‘op de radar’ kwamen bij de klant. Concreet zou je dus kunnen zeggen dat de nieuwsbrief ons 5 klanten heeft opgeleverd. Maar, we sluiten absoluut niet uit dat de nieuwsbrief ook in andere trajecten een extra zetje heeft gegeven. Een groot deel van de besluitvorming speelt zich namelijk af in de ‘Black Box’: het gedachten- en besluitvormingsproces binnen een bedrijf of in de gedachten van een persoon, waar je als marketeer geen inzicht in krijgt. Als we er vanuit gaan dat de Marketingminuut ook invloed heeft gehad in de Black Box, dan hebben we genoeg reden om het tot zover een succes te noemen.

Hulp nodig met e-mailmarketing?

Wij nemen contact met je op!

3 tips om zelf aan de slag te gaan

Waarom je die nieuwsbrief dus zou versturen is je nu wel duidelijk geworden. Maar het stukje ‘er gaat vooral veel tijd in zitten’, die blijft nog staan. Daarom nog 3 tips om zelf aan de slag te gaan met een nieuwsbrief én hoe je het volhoudt.

 

Plan een vast moment en bewaak deze

 

Dit is een enorme open deur, maar daardoor niet minder waar. De reden dat een nieuwsbrief vaak sneuvelt, is dat het geen tijd/prioriteit krijgt in de agenda. Plan daarom een vast moment in de agenda. Extra tip: plan het op een moment dat je doorgaans geen afspraken hebt. Dan wordt er minder vaak wat overheen gepland en hoef je dus ook minder vaak als waakhond op te treden. Wordt er toch een keer wat overheen gepland? Wees dan streng en durf de nieuwsbrief voorrang te geven.

 

Verzamel contentideeën bij collega’s en deel resultaten

 

In plaats van maar eeuwig over voetbal te praten bij de koffieautomaat, kan je jouw collega’s ook eens vragen naar contentideeën voor de nieuwsbrief. Krijgen ze vaak dezelfde vragen vanuit klanten? Zijn er nieuwe brancheontwikkelingen die interessant kunnen zijn? Dit soort vragen kunnen soms hele interessante onderwerpen aan de oppervlakte brengen. Wil je de nieuwsbrief nog wat extra interne draagvlak geven? Deel de resultaten onder collega’s, bijvoorbeeld via een interne mail. Benoem in die mail bijvoorbeeld het best presterende artikel en de collega die daaraan heeft meegewerkt. Misschien wakker je zo wel een competitie ‘wie schrijft het beste artikel?’ aan!

 

Schrijf persoonlijk

 

Misschien vind je schrijven wel helemaal niet leuk. Daar kan ik me best wat bij voorstellen, zeker wanneer je wollige teksten wilt schrijven die niemand echt wil lezen. Hoe jezelf dan toch motiveren om die nieuwsbrief te schrijven? Maak hem een beetje persoonlijk. Voeg een foto toe van jezelf als auteur en weerhoud je van al te zakelijke tekst (als daar ruimte voor is). Of daag jezelf uit door jezelf te verplichten een woord of term in jouw blog te gebruiken. Zo verwerkte ik zelf ooit Bassie en Adriaan in een eerdere blog. Oprecht leuk om mee te spelen!

 

Conclusie

 

Een nieuwsbrief bijhouden kan best een klus zijn, maar kan ook erg leuk zijn en het kan je bovenal klanten of omzet opleveren. Genoeg reden dus om er toch met eentje aan de slag te gaan. Kan je daar toch nog wat hulp bij gebruiken? Vul dan het contactformulier hieronder in, dan gaan we samen van jouw nieuwsbrief een feestje maken!

Samen starten met e-mailmarketing?

Neem contact op en ontdek wat jouw bedrijf nodig heeft!