Waarom we je maandelijks de marketingminuut sturen
‘Een nieuwsbrief, waarom zou je die versturen? En er gaat vooral veel tijd in zitten.’ Dit soort uitspraken heb ik regelmatig gehoord, en daar ben ik vast niet de enige in. Hoewel het met name in het begin inderdaad veel tijd kan kosten zijn er genoeg redenen voor een nieuwsbrief. Ik geef je hier onder drie redenen waarom wij de nieuwsbrief versturen.
Top of mind blijven
Wist je dat er gemiddeld zo’n zes interacties met een merk of bedrijf nodig zijn om tot een goede merkbekendheid te komen? Om tot die 6 interacties te komen, zal je dus op meerdere kanalen actief moeten zijn. Een van die kanalen is voor ons de nieuwsbrief. En het stopt natuurlijk niet bij die zes interacties; je zal je verkregen merkbekendheid moeten onderhouden door, je raadt het al, zichtbaar te blijven onder jouw doelgroep. Via een maandelijks terugkerende nieuwsbrief, bijvoorbeeld.
Bijkomend voordeel: wanneer iemand vanuit de nieuwsbrief doorklikt naar het volledige artikel op onze website, kunnen we die persoon remarketen (opnieuw bereiken op verschillende kanalen) voor nog meer impressies.
Het dwingt je om relevante content te blijven schrijven
Een nieuwsbrief versturen betekent dat je iedere maand wat content zal moeten produceren. Content die jouw doelgroep wil lezen. Het dwingt je dus om in het hoofd van jouw doelgroep te kruipen en je af te vragen: ‘Wat zijn problemen waar mijn doelgroep tegenaan loopt?’ Het beantwoorden van vragen of het oplossen van problemen zou content kunnen zijn wat men wil lezen en kan je daarnaast op ideeën brengen voor jouw producten of diensten. Win-win dus!
Het zorgt voor klanten
Geloof het of niet, maar er komen daadwerkelijk klanten uit de nieuwsbrief. Vanuit verschillende hoeken, zelfs. Soms raakt het onderwerp van jouw nieuwsbrief exact het probleem van een bedrijf, wat ervoor zorgt dat ze contact met je opnemen en een samenwerking aan willen gaan. Maar uit een andere hoek komen klanten waarvan hun vraagstuk niets te maken heeft met de nieuwsbrief. Deze klanten waren eerder al geïnteresseerd, maar het was er op dat moment simpelweg het moment niet voor. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat van de 100% in jouw doelgroep slechts 3% koopbereid is. Die grote 97% die overblijft, raakt misschien op een ander moment wel koopbereid. Hoe lekker is het als er precies op dat moment een nieuwsbrief op de mat valt?
Wat levert het op?