image

SEO of SEA: Waar moet je voor kiezen?

Iedereen die interesse heeft in jouw type producten of diensten, daar wil je jouw bedrijf natuurlijk bij onder de aandacht brengen. Een ideale manier om dat te doen, is natuurlijk bovenaan staan in de zoekmachines op belangrijke zoektermen. Misschien heb je zelf al op Google gezocht naar hoe je dit kunt bereiken en ben je de termen SEO en SEA tegengekomen. Wellicht zijn de termen reeds bekend bij je, maar weet je nog niet welke van de twee je nu het beste kunt kiezen. Wat jouw situatie ook is: in deze blog leg ik de termen voor je uit en neem ik je mee in hoe je een keuze tussen SEO en SEA kunt maken.

Publicatiedatum:
9 augustus 2023
Leestijd:
5 minuten
Auteur:
Kim

SEO en SEA uitgelegd

 

SEO en SEA zijn beide onderdeel van SEM (volg je het nog?), wat staat voor Search Engine Marketing. Je bedrijft dus bij zowel SEO als SEA marketing via een zoekmachine. Er zijn echter veel verschillen, dus het is goed om zowel SEO als SEA even toe te lichten.

 

SEO

 

SEO staat voor Search Engine Optimization. Bij SEO ben je bezig met het optimaliseren van jouw website, zodat jouw website hoger vertoond wordt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Dit kan je doen door bijvoorbeeld de techniek en content van jouw eigen website te verbeteren en door meer autoriteit voor jouw website te verkrijgen. Het doel is om meer organisch (= onbetaald) verkeer naar jouw website te krijgen, die dan ideaal gezien ook jouw producten en/of diensten afnemen.

 

SEO heeft een aantal voordelen: het is voor een groot deel gratis, de resultaten zijn vaak langdurig en de doorklikratio (het percentage mensen die doorklikt naar jouw website) is hoog. Er zijn echter ook nadelen: succes met SEO vereist een grote tijdsinvestering en de concurrentie is vaak erg groot.

 

SEA

 

SEA staat voor Search Engine Advertising. Bij SEA ben je bezig met adverteren op verschillende zoektermen, zodat jouw website bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnt op die zoekterm. Ja, dat is dus inderdaad boven de organische resultaten die je met SEO nastreeft. Het doel van SEA is, net als bij SEO, om meer verkeer naar de website te krijgen en hiermee meer klanten en omzet te genereren.

 

Het voordeel van SEA is dat je snel resultaat kunt boeken en dat een toppositie ook Ă©cht een toppositie betekent. Het nadeel is natuurlijk dat je moet betalen voor jouw verkeer. Iedere keer dat er iemand op jouw advertentie klikt, betaal je namelijk een klein bedrag. Afhankelijk van het type zoekwoord en de concurrentie kan dit bedrag variĂ«ren van een aantal cent tot tientallen euro’s. Andere nadelen zijn dat het effect vaak tijdelijk is en dat de doorklikratio lager is.

 

 

Zo kies je tussen SEO en SEA

 

Of jij SEO of SEA moet kiezen, kan ik van achter mijn laptop moeilijk voor je bepalen. Iedere situatie en doelstelling is verschillend, waarbij een andere dienst beter van pas zou kunnen komen. Waar ik je wel bij kan helpen, zijn de factoren die jouw keuze kunnen beĂŻnvloeden. Hieronder licht ik ze toe.

 

Tijd

 

Op welke termijn wil je resultaat zien? Dat is de belangrijkste vraag om jezelf te stellen binnen het aspect ‘tijd’. Zoals ik al eerder beschreef is SEO een lange termijn spel. Resultaat gaat hierbij niet over Ă©Ă©n nacht ijs. Bij SEA kan dit wel zo zijn. Letterlijk. Wanneer je de advertenties lanceert, kan er de volgende dag al meer verkeer naar je website komen. Wil je dus snel resultaat zien? Dan is SEA de beste optie. Kan het wat langer wachten en heb je een lange adem? Dan is SEO zeker het overwegen waard.

 

Concurrentie

 

Bij zowel SEO als SEA zal je te maken krijgen met concurrentie. Vaak is het ook zo dat de zoekwoorden die veel concurrentie hebben binnen SEO ook veel concurrentie hebben binnen SEA. Het concurrentieniveau zal dus vaak wel gelijkwaardig zijn. Wat een licht voordeel is bij SEA, is dat je wat sneller kunt schakelen tussen verschillende zoekwoorden. Je kan als het ware ‘op meerdere borden tegelijk schaken’. Bij SEO heb je hier wat minder ruimte voor, omdat je veel tijd en energie moet steken om de concurrentie al op een aantal zoekwoorden af te troeven.

 

Budget

 

Wat is je budget? Vaak een doorslaggevende factor binnen de keuze voor SEO of SEA. Waar je SEO veelal gratis kunt doen, betaal je voor SEA voor iedere klik naar jouw website. Als je gaat starten met SEA, dan zou ik met een budget van €1000,- per maand rekening houden. Heb je een laag budget? Dan is SEO de beste optie. Kan je wel wat missen? Dan is SEA ook een mogelijkheid.

 

Kwaliteit

 

De kwaliteit van het verkeer verschilt bij SEO en SEA. In de uitleg van de termen had ik het al even over de doorklikratio. Deze is bij SEO hoger dan bij SEA. Dat komt omdat de SEO-resultaten vaak meer vertrouwd worden dan de SEA-resultaten. Mensen klikken namelijk liever op een resultaat dat die plek heeft ‘verdiend’, in plaats van op een resultaat dat is ingekocht. Zelf doe ik dit ook regelmatig; ik scroll de advertenties voorbij om het eerste SEO-resultaat te bezoeken.

 

 

Moet ik wel kiezen?

 

Wie heeft er eigenlijk gezegd dat je moet kiezen? Aan de slag met zowel SEO als SEA is absoluut niet verboden. Sterker nog: SEO en SEA kunnen elkaar versterken. Termen waarop je bijvoorbeeld met SEO niet weet te scoren, kun je met SEA toch op vertoond worden. Of termen die veel verkeer opleveren binnen SEA kan relevante content betekenen waar je met SEO op in kunt haken.

 

 

Aan de slag!

 

Zo, hopelijk heeft deze blog je geholpen om een knoop door te hakken in een misschien wel duivels dilemma. Of heeft het je overtuigd om helemaal geen keuze te maken en voor het beste van twee werelden te gaan. Wat jouw keuze ook is: tijd om aan de slag te gaan!

 

Heeft deze blog je nog niet voldoende geholpen en kan je nog wel een zetje in de rug gebruiken? Of besteed je jouw SEO en/of SEA liever uit? Neem dan contact op via onderstaand formulier. Gaan wij voor je aan de slag!

Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Neem dan contact op, ik help je graag!