Dé SEO trends van 2024: dit is wat je moet weten!

Het nieuwe kalenderjaar 2024 staat op de stoep. En hoewel er afgelopen jaar heel wat ontwikkelingen zijn geweest in (online)marketingland, zal dat in 2024 alsmaar blijven toenemen. In deze blog neem ik je mee in de grootste en snelst opkomende SEO trends voor komend jaar: AI, Visual search, Voice search en Social search. Ik geef antwoord op wat het precies is, het belang ervan en hoe je het toepast voor jouw (lokale) zoekmachineoptimalisatie.

Publicatiedatum:
24-11-2023
Leestijd:
10 minuten
Auteur:
Aron

Eerst een korte terugblik op de ontwikkelingen van afgelopen jaar(en)

We kunnen wel stellen: Articifial Intelligence (AI) kan zo tussen alle grote sterren op de rode loper in Hollywood lopen. Hoewel kunstmatige intelligentie al even bestaat, heeft het vooral afgelopen jaar een enorme sprong gemaakt op de manier waarop mensen informatie zoeken, video’s bekijken (en maken), werken en studeren.

 

De ontwikkelingen omtrent AI hebben voor een flinke concurrentiestrijd gezorgd tussen bedrijven zoals Google en Microsoft en TikTok deed daar nog een schepje bovenop door óók een zoekmachine te worden. Waar Google twee jaar terug nog ‘je beste vriend’ was als je op zoek ging naar informatie zien we dat de generatie ‘Gen-Z’ in een massale verschuiving terecht is gekomen wat deze slogan totaal ontkracht. De boosdoener? Tiktok. Het is voor veel mensen dé vervanger van Google en neigen dan ook sneller informatie op te zoeken op Tiktok dan op Google.

 

Naast dat het platform ontzettend gegroeid is in particuliere gebruikers proberen er ook steeds meer bedrijven (met name B2C) hun producten of diensten te vermarkten. Logisch, want waarom zou je achterblijven in deze snel ontwikkelende wereld? Goed, laten we het afgelopen jaar even achter ons laten en kijken naar de toekomst: 2024.

 

Google komt met een antwoord op de trend in kunstmatige intelligentie

 

Als antwoord op de snel en veel besproken ontwikkelingen omtrent kunstmatige intelligentie komt Google met een AI functie op de zoekresultatenpagina. Deze update is al doorgevoerd in Amerika en zal waarschijnlijk in 2024 naar Europa komen zodra alle ‘kinderziektes’ eruit zijn. Hieronder een video hoe dat eruit komt te zien:

 

Zoals je ziet: de AI functie neemt een behoorlijke ruimte in beslag op de Search Engine Result Page (SERP) waardoor de organische webresultaten naar beneden worden geschoven. Speel je daar met een goede SEO strategie niet op in, dan zal het je de kop kosten. Want naast dat je behoorlijk zakt op de zoekresultatenpagina, heb je er ook een enorme concurrent bij die simpelweg een dominerende rol speelt in het bepalen op welke websites bezoekers klikken door de meest relevante websites gewoon in het gezicht te duwen van gebruikers.

 

Dit doet hij onder andere door automatisch gegenereerde vragen te tonen waar gebruikers op kunnen klikken om een zoekopdracht nog verder te verfijnen. Daarnaast toont hij, vanzelfsprekend, de meest relevante websites.

 

Kortom: Spijker jij je SEO strategie niet bij dan zal dat waarschijnlijk enorme impact hebben op het aantal website bezoekers dat je maandelijks binnenhaalt.

 

Visuele content inzetten in jouw SEO strategie

Het zoekgedrag van mensen is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Waar we vroeger nog uitgebreid de tijd namen om kennis op te doen over bepaalde onderwerpen, willen we nu in één oogopslag zien waar we naar op zoek zijn. Je raadt al: met alleen een lap tekst en een gemiddelde spanningsboog van 8 seconden ga je het in deze snel veranderende markt niet meer redden. Geen reden voor paniek, want waar we er (naar mijn mening) tekstueel op achteruit zijn gegaan, zien we wel een enorme groei in het belang én gebruik van visuele content.

 

Waarom je zo snel mogelijk aan de slag moet met visuele content

 

Het kost misschien wat meer moeite, maar het is juist nu dé ultieme mogelijkheid om jouw merkidentiteit uit te stralen en je te onderscheiden van concurrenten. Dat is belangrijk, want naast dat ons zoekgedrag is veranderd naar een ‘ik wil het zo snel mogelijk weten zonder er moeite voor te hoeven doen’ mentaliteit (denk aan de automatisch gegenereerde vragen binnen de AI functie in Google die dat nog even extra stimuleert), zijn we ook heel veel aan het vergelijken. Door te laten zien dat je creatief en innovatief bent, zal je zien dat mensen hier beter op aan slaan dan bij een lap tekst. Doordat mensen een beter beeld krijgen over waar jouw bedrijf voor staat, kan dit meer vertrouwen creëren. Een aantal voorbeelden van visuele en interactieve content zijn:

 

  • Afbeeldingen
  • (instructie) video’s
  • Podcast
  • Scrollytelling

 

Als je met videocontent aan de slag gaat, is het belangrijk om hier zoveel mogelijk uit te halen. Als ik je een tip mag geven, adviseer ik je dan ook om kwalitatief goede video’s te maken met ondertiteling. Ondertiteling kan namelijk ook gecrawld worden door Google, waardoor je video meer kans maakt om (sneller) geindexeerd te worden!

 

Als kers op de taart raad ik je aan om Video Structured Data toe te voegen. Op deze manier kan je je video opsplitsen in verschillende hoofdstukken, waardoor mensen snel kunnen doorspoelen naar de voor hun belangrijkste content. Daarnaast is de kans groot dat Google de inhoud van je video sneller oppikt en dit dus eerder vertoond. Dit kan vooral handig zijn voor instructie en/of uitlegvideo’s! Hieronder een voorbeeld:

 

Bron: Google Search

 

Goed: nu je onderscheidend bent van je concurrenten, vertrouwen wekt én autoriteit uitstraalt, komt Google om de hoek kijken. Want als Google ziet dat jij een autoritair bedrijf bent en relevante informatie biedt aan haar bezoekers, zal Google dat belonen door je hoger te laten ranken in de zoekresultaten (en straks waarschijnlijk ook in de AI functie). En hoe hoger je scoort, hoe meer bezoekers je zal aantrekken wat uiteindelijk leidt tot meer leads of verkopen.

 

Kortom, als je jouw bedrijf wilt onderscheiden van concurrenten en wilt inspelen op de belangen van je doelgroep (het nieuwe zoekgedrag) ben je genoodzaakt visuele content als onderdeel te gebruiken in je SEO strategie. 

 

Voice search als nieuwe zoekmanier

Een andere ‘upcoming’ trend is Voice Search waarbij Google gebruikers hun zoekopdracht inspreken, in plaats van typen. Op basis van jouw ingesproken zoekopdracht toont Google de meest relevante websites. Het grote verschil tussen ‘normaal’ zoeken en Voice Search? Bij het intypen zijn we gewend om steekwoorden op te geven, maar bij Voice Search zal je vooral langere, gedetailleerde zoektermen gebruiken. Dit noemen we ook wel Long Tail Keywords.

 

Deze verandering kan behoorlijk wat impact maken op jouw SEO strategie. Want waar de kans groot is dat jij je nu richt op steekwoorden, zal je je focus langzamerhand moeten verschuiven naar Long Tail Keywords. Niet alleen met je linkbuildstrategie moet je dan een switch maken, maar ook met de content die je produceert!

 

Echter tast je in het duister wanneer er conclusies worden getrokken zonder dat deze onderbouwd worden met data, dus dat raad ik af om te doen. Doe daarom een uitgebreid zoekwoordenonderzoek waarin je potentiële Long Tail Keywords onderzoekt op zoekvolume en concurrentie. Heb je daar hulp bij nodig? Laten we eens kennismaken!

Wij nemen contact met je op!

Visual Search vooral belangrijk voor webshops

Een foto maken van een product en direct weten waar het product gekocht kan worden of waar je vergelijkbare artikelen kunt kopen. Klinkt onrealistisch, maar is inmiddels realiteit. Met Google Lens kan je van vrijwel alles een foto maken waarna er op zoek wordt gegaan naar soortgelijke producten. Zie je dus een leuk truitje, maar weet je niet waar het vandaan komt? Google heeft de oplossing!

 

Vooral voor webshops zal deze opkomende trend ontzettend belangrijk worden. Dit omdat jouw producten natuurlijk naar voren moeten komen in de suggesties van Google Lens. Dit is dan ook een reden waarom het belangrijker wordt dat afbeeldingen geoptimaliseerd en strategisch ingezet worden om op te vallen en vertoond te worden. Hieronder een aantal dingen die je sowieso al kunt optimaliseren:

 

  • Alt teksten
  • Afbeeldingsnamen
  • Bestandgroottes

 

Ook kun je testen met de afbeeldingen zelf. Voeg bijvoorbeeld een grote opvallende stip toe achter het product op de afbeeldingen. Wellicht val je zo beter op onder je concurrenten waardoor mensen sneller geneigd zijn op jouw afbeelding te klikken.

 

Social media inzetten in jouw SEO strategie

Zonder er te diep op in te gaan wil ik het belang van social media even kort benadrukken. Want kanalen zoals Instagram en Facebook zijn allang geen platformen meer waar je alleen foto’s op deelt. Sterker nog, ze worden zoveel gebruikt door bedrijven dat ze niet meer weg te denken zijn in marketingstrategieën. En waar we gemiddeld 114 minuten per dag op kanalen zoals Facebook en Instagram scrollen (voor mensen onder de 40 jaar loopt dit zelfs op tot 161 minuten per dag), zou het ook stom zijn om hier als bedrijf niks mee te doen.

 

TikTok is nog zo’n mooi voorbeeld van een platform dat, ondanks dat ze veel kritiek krijgen omtrent hun privacybeleid, wordt gebruikt door voornamelijk B2C bedrijven om meer zichtbaarheid en merkbekendheid te genereren. Handig, want maar liefst 74% van de consumenten binnen de generatie Gen Z maakt gebruik van TikTok Search. 54% van hen verkiest TikTok zelfs boven Google als zoekmachine.

 

Strategisch gebruik maken van social media kan dus een flinke boost geven aan jouw merkbekendheid. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, kan je ons altijd bellen!

 

Even alles op een rijtje:

  • Google komt met een AI functie op de zoekresultatenpagina (SERP). Deze is in Amerika al actief en zal naar Europa komen zodra alle ‘kinderziektes’ eruit zijn.

 

  • Ons zoekgedrag is de laatste jaren flink veranderd. We slaan sneller aan op websites die effectief gebruik maken van visuele content, in plaats van websites waar enkel lappen tekst staan. Je raadt al: visuele content wordt met de dag belangrijker.

 

  • Voice Search en Visual Search zullen waarschijnlijk een van de meest gebruikte zoekfuncties worden binnen Google. Wacht niet te lang en speel hier dan ook goed op in!

 

  • En last but not least: zet social media in om meer naamsbekendheid te genereren. Onderzoek op welke platformen jouw doelgroep(en) voornamelijk actief zijn en verdiep je eens in die kanalen. Welke learnings kan je eruit halen en welke kansen kan jij nog benutten ten opzichte van je concurrenten?

 

Hulp nodig?

Je kan wel stellen: het zijn behoorlijke veranderingen op SEO gebied. Daarom dus des te belangrijker om hier goed en efficiënt mee om te gaan om geen kostbare tijd weg te gooien. Kan je wel wat hulp gebruiken met het opzetten en/of uitbreiden van een goede SEO strategie dat verder gaat dan alleen Google? Laat me je helpen!

Samen inspelen op deze SEO trends?

Neem dan contact op, ik help je graag!