image

6x waarom je moet starten met online marketing, ongeacht jouw bedrijfsgrootte

Vindbaar zijn in Google, zichtbaar zijn op verschillende social media kanalen of adverteren in een van deze kanalen; veel bedrijven denken dat dit om verschillende redenen niet voor hen weggelegd is. Dat terwijl het enorm waardevol kan zijn voor bedrijven, ongeacht de bedrijfsgrootte. In deze blog geven we 6 redenen waarom je, ongeacht de bedrijfsgrootte, zou moeten starten met online marketing.

Publicatiedatum:
14-03-2024
Leestijd:
5 minuten
Auteur:
Kim

Reden 1: je hebt controle over wie jouw boodschap te zien krijgt

Met online marketing heb je veel controle over wie jouw boodschap te zien krijgt. Waar je bij traditionele vormen van marketing zoals drukwerk of buitenreclame weinig invloed kan uitoefenen op wie je precies wilt bereiken, kan je dit met online marketing wel heel goed doen. Wil jij iedereen targeten in een bepaald land of een bepaalde provincie, stad of woonplaats? Dat kan! Specifiek richten op mensen met specifieke demografische kenmerken, interesses of (koop)intenties? Ook dat is mogelijk. Wil je juist bepaalde doelgroepen uitsluiten van het zien van jouw marketingberichten? Zo gezegd, zo gedaan. Er zijn dus enorm veel mogelijkheden. Mogelijkheden die dus ook met een laag budget bereikbaar zijn.

 

Reden 2: je bereik is in één keer veel groter

Bedrijven zijn vaak bekend in de nabije omgeving, waar ze een goede naamsbekendheid hebben opgebouwd. Om echter verder door te groeien, is het belangrijk om ook buiten die omgeving naamsbekendheid op te bouwen. Als je dan als bedrijf graag wat verder wilt uitbreiden en naar buiten wil treden, dan is online marketing een ideaal middel om dit te doen. Door middel van online marketing kan je namelijk zichtbaarheid voor jouw bedrijf creëren door heel Nederland, en zelfs door heel de wereld. Iedereen met toegang tot het internet, is in principe te bereiken via online marketing. Zo kan je dus op welke plek dan ook en op welk moment dan ook mensen bereiken. Jouw potentiële klantenbestand is zo in één keer een stuk groter geworden!

 

Reden 3: online marketing is goed meetbaar

Op het internet is enorm veel data beschikbaar. Op veel websites en online platformen wordt van alles bijgehouden: het aantal bezoekers, het type apparaat waarmee ze een website bezoeken, hoe lang het bezoek duurt en welke pagina’s er worden bekeken… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Al deze data zorgt ervoor dat je heel goed het succes van jouw inspanningen kunt meten. Zo weet je binnen de kortste keren of jouw marketing winst opgeleverd heeft en of je jouw activiteiten misschien wel kunt opschalen. Ideaal voor bedrijven in de groeifase! Nu al overtuigd om te beginnen met online marketing? Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

Reden 4: online marketing biedt snelheid en flexibiliteit

Stel je eens voor: je plaatst een pakkende, aantrekkelijke advertentie in een vakblad die de doelgroep weet te raken. Ze pakken de telefoon om het nummer in de advertentie te bellen, maar krijgen tot hun verbazing niet het bedrijf uit de advertentie aan de lijn, maar een willekeurig ander bedrijf. Drukfoutje! Kan gebeuren natuurlijk, maar bij traditionele kanalen een foutje die niet of nauwelijks op te lossen is. Wat dus ook inhoudt dat het geïnvesteerde budget voor niets geweest is.

 

Bij online marketing ervaar je deze problemen niet. Maak je een foutje? Dan is die vaak binnen enkele minuten verholpen. Gewoon de boodschap aanpassen en opnieuw inzenden, en klaar! Dit toont direct de snelheid en flexibiliteit van online marketing aan. Wil je een boodschap delen met jouw doelgroep, dan kan dit vaak binnen 1 dag geregeld zijn. Maak je dan per ongeluk een foutje of merk je dat de advertentie niet zo goed presteert als je hoopte? Dan kan je hem ook snel weer aanpassen of offline halen. Simpel toch? Zo kan je dus jouw business een korte, krachtige impuls geven; eentje die je misschien wel keihard nodig hebt.

 

Reden 5: je kunt gemakkelijk testen

Is jouw doelgroep gevoelig voor kortingscodes of juist voor gratis verzending? Worden ze getriggerd door geschreven content of gaan ze ‘aan’ op foto’s en video’s? En als je adverteert met product A, zou je dan betere resultaten bereiken dan wanneer je adverteert met product B? Dit soort vragen zijn natuurlijk enorm interessant, maar bleven met traditionele marketingkanalen vaak onbeantwoord. Met online marketing is dit verleden tijd. Het is gemakkelijk om twee of meer varianten van een advertentie aan jouw doelgroep te presenteren. De variant die het meeste resultaat oplevert, kan je dan gaan opschalen. Zo leer je jouw doelgroep iedere keer een beetje beter kennen en weet je steeds meer resultaat uit jouw advertenties te halen. Ook dit soort tests zijn voor iedereen bereikbaar: zowel voor de grote bedrijven als voor de kleinere ondernemers.

 

Reden 6: minder kosten, meer resultaat

Misschien nog wel de belangrijkste reden om te starten met online marketing: over het algemeen heb je lagere kosten en bereik je meer resultaat. Geen hoge instapkosten of minimale afnames, maar zelf de volledige controle over wat je uit wilt geven. Daarnaast bereik je vaak meetbaar meer resultaat dan bij traditionele kanalen. Dit komt doordat je door de specifieke targetingopties heel gericht te werk kunt gaan. Jouw boodschap en timing sluiten perfect aan bij de doelgroep, wat maakt dat je vaak een hogere return on investment bereikt dan bij traditionele media. Hierdoor kan je ongeacht jouw bedrijfsgrootte de vruchten plukken van online marketing!

 

Wat kan online marketing voor jou betekenen?

Als je tegen een lage investering een middel zou kunnen testen dat je potentieel bedrijfsgroei zou kunnen opleveren, waar je mee kan stoppen wanneer het niet bevalt of niet blijkt te werken; zou je het dan doen? Als jouw antwoord op deze vraag ‘Ja!’ is, dan is het tijd om te starten met online marketing. Tel daar de 6 argumenten uit dit artikel bij op, en je kan eigenlijk niet meer online marketing heen. Kortom: waag die sprong in het diepe en ga aan de slag! Binnen enkele weken kunnen de eerste resultaten misschien al zichtbaar zijn. Misschien kijk je na die weken wel terug op een mislukt experiment, maar misschien is het ook wel de start van een nieuwe fase voor jouw bedrijf.

 

Heb je na het lezen van dit artikel toch nog een zetje in de rug nodig om de sprong écht te wagen? Dan plannen we graag een afspraak met je in. Hierin brengen we samen jullie online marketingkansen in kaart, waarna we jullie natuurlijk ook bij de invulling en uitvoer van de kanalen ondersteunen. Neem direct contact op en plan vandaag nog een afspraak!

Aan de slag met online marketing?

Neem dan contact op, ik help je graag!