image

Van glimlach tot verkeer: Hoe humor jouw websiteverkeer kan stimuleren

In de 20(+) jaar dat social media een plekje in ons dagelijks leven geniet, heeft het al een flink aantal veranderingen meegemaakt. De laatste verandering vind ik zelf de leukste tot nu toe. Ik heb het over de ‘humorrevolutie’. En geloof het of niet: er zijn best wel wat bedrijven die op deze trein gesprongen zijn én er resultaten uitslepen. In deze blog leg ik uit hoe dit komt en geef ik je een aantal voorbeelden.

Publicatiedatum:
8 juni 2023
Leestijd:
4 minuten
Auteur:
Aron

Humor online: Het mag, en het werkt

 

Ja, inderdaad, humor online is verre van verboden. De tijd waarin we de lezer met ‘U’ aanspraken op de website ligt in veel gevallen achter ons en ook in online campagnes is humor een veel gekozen invalshoek. Kortom: er ontstaat steeds meer ruimte voor humor online. Maar wat is hier eigenlijk de reden van?

 

  • Mensen doen zaken met mensen

Een enorm cliché, maar daarom niet minder waar: mensen doen zaken met mensen. Maar hoe laat je de mens achter een statische website zien? Afbeeldingen en video’s helpen daar al erg goed bij, maar persoonlijke teksten doen ook zeker een duit in het zakje. Wil je dus mensen het vertrouwen geven dat ze bij jou goed zitten? Zorg dan uiteraard voor kwaliteit, maar gooi ook zeker een stukje persoonlijkheid erin. Kan geen kwaad!

 

  • Onderscheiden

Geloof het of niet, maar het aanbod van vrijwel iedere dienst of product wordt nog iedere dag groter (niches daargelaten). Zo groot zelfs, dat in sommige gevallen het onderscheidend vermogen niet meer in de prijs, service of het product/de dienst zelf zit. Hoe ga je er in dat geval voor zorgen dat die prospect jou onthoudt, ten opzichte van je concurrent? Tromgeroffel… juist, door humor in je website of in je campagnes toe te passen.

 

  • De aandacht vasthouden

Zelfs als je jezelf nog wel kunt onderscheiden op basis van jouw dienst of product is het zaak om de aandacht van jouw doelgroep vast te houden. Want zeg nou zelf: wanneer was de laatste keer dat jij, deze blog niet meegerekend 😉, een lange tekst online hebt gelezen? En wat maakte dat je specifiek die tekst bleef lezen?

 

Als ik voor mezelf moet spreken, dan vind ik teksten waarin persoonlijkheid en humor zit véél prettiger om te lezen. Ik trek vaker naar bronnen toe waarvan ik weet dat ze altijd op die manier geschreven zijn en hou mijn ogen open voor de campagnes van de bewezen online humoristen. Benieuwd naar wat voorbeelden?

 

 

Succesvolle online humoristen

 

Voorbeelden van succesvolle online grappenmakers zijn er natuurlijk voldoende, al is de mate waarin je ze succesvol noemt ook natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Ik heb daarom een aantal van mijn persoonlijke favorieten op een rijtje gezet, maar misschien is jouw lijstje wel gevuld met hele andere voorbeelden.

 

Coolblue

 

Ik heb lang getwijfeld of ik Coolblue nog steeds als voorbeeld mag gebruiken, want een beetje cliché wordt dat wel natuurlijk. Maar goed, ere wie ere toekomt. Coolblue is eigenlijk altijd wel een favoriet, maar de huidige serie tv-reclames vind ik toch wel een van de sterkste tot nu toe. Ik heb het over de voice-overs die volgestopt zijn met woordgrappen. Ze volgen elkaar in zo’n rap tempo op dat je iedere keer weer aandachtig naar de reclame zit te kijken om nieuwe woordgrappen te ontdekken. De laatste die dat heeft weten te bereiken kan ik me al niet eens meer herinneren.

Mocht je hem gemist hebben, bekijk hem dan hier.

 

Ryanair

 

Beroemd en berucht in vliegtuigland: Ryanair. Je weet wel, die maatschappij waar je voor 2 10’tjes (snap je hem?) kunt vliegen, maar je wel absurde toeslagen betaalt voor iedere centimeter extra service. Over het algemeen niet een imago om trots op te zijn, zou je zeggen.

Of ze er ook daadwerkelijk niet zo trots op zijn weet ik niet. Maar wat Ryanair in elk geval niet doet, is hun imago ontkrachten of tegengaan. Sterker nog: ze omarmen het. Met een enorme dosis zelfspot en humor heeft Ryanair de juiste snaar weten te raken bij een jonge doelgroep. Video’s waarin Ryanair fictief fantaseert over een toeslag voor toiletgebruik aan boord van het vliegtuig worden miljoenen keren bekeken op TikTok. Toen ik dit soort video’s voor het eerst zag trok ik wel mijn wenkbrauwen op, maar inmiddels kijk ik met smart uit naar nieuwe Ryanair video’s. Bekijk hier een voorbeeld.

 

Influencers

 

Geen idee of deze mensen wel onder de categorie influencers vallen. Bij influencers denk ik namelijk eerder aan mensen die via social media een bepaalde lifestyle promoten en hiervoor sponsordeals aangaan. Dat type content plaatsen gebruikers als Pieter Valley, Daan Boom, Jenselmans en Sam Kroon allerminst. Wat ze wel plaatsen, zijn simpelweg grappige, herkenbare video’s waarin ze situaties compleet uitvergroten of uit hun verband trekken. En wat het mooie is? Merken als KPN, Netflix, SkyShowtime en AirUp springen bovenop de hype die ontstaat rondom deze ‘content creators’. Deze merken geven de volledige vrijheid om de content creators grappige content te laten maken, zolang hun merk er maar in benoemd wordt. Een schoolvoorbeeld van hoe humor gebruikt wordt om een merk onder de aandacht te brengen.

 

 

Inhaken of laten lopen?

 

De vraag bij iedere trend: haak je in, of laat je hem lopen? Ook bij deze ontwikkeling kun je jezelf die vraag stellen. Wat ik wel wil benoemen: humor kan soms al een dunne lijn zijn, maar online humor is dat des te meer. Soms is het moeilijk om je vinger te leggen op welke content werkt en welke content niet. Wanneer je de plank mis slaat kan het internet daarnaast ook een plek zijn zonder mededogen. Denk dus goed na voor je hiermee aan de slag gaat! Zorg voor sterke content en zorg dat de persoon die de video’s maakt de ins en outs van het platform kent. Heb je daar vinkjes achter kunnen zetten? Dan zou jij wel eens de volgende viral kunnen zijn!

Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Neem dan contact op, ik help je graag!