image

Waarom regelmatig onderhoud in Google Ads onmisbaar is

Google Ads is een belangrijk hulpmiddel om nieuwe klanten aan te trekken en de huidige omzet of leads te kunnen verhogen. Helaas wordt er nog vaak gedacht dat er na het instellen van een Google Ads account het grootste werk gedaan is. Niks is minder waar! Het is juist enorm belangrijk om het Google Ads account regelmatig te onderhouden en op tijd op de nieuwste trends in te spelen. Hierbij een aantal voorbeelden van acties die belangrijk zijn om te doen om je Google Ads account zo succesvol mogelijk te houden:

Publicatiedatum:
24-06-2024
Leestijd:
4 minuten
Auteur:
Arlette
Zoekwoorden bijhouden

Regelmatig verandert het zoekgedrag van jouw doelgroep. Neem nu bijvoorbeeld de komst van Chat GPT: er wordt steeds vaker via Chat GPT georiënteerd en later via Google Ads gericht gezocht. Hierdoor verandert het zoekgedrag. Of denk aan de opkomende trend van de voice search, hierdoor doet de doelgroep veel langere en andere zoekopdrachten. Dit verandert regelmatig, dus is het belangrijk om regelmatig nieuwe zoekwoorden te onderzoeken om te kijken of er nieuwe kansen zijn om op in te spelen.

Advertentieteksten verbeteren

Als je begint met je Google Ads account zal je een goede sterke advertentietekst instellen in je campagnes waar je zelf weg van bent en die goed aansluit bij wat je wil vertellen, maar het blijft belangrijk om te analyseren of dit echt de beste tekst is en blijft. Door te experimenteren met diverse koppen en beschrijvingen kan je hierin A/B testen. Durf ook advertentieteksten uit te zetten die duidelijk minder presteren. Dat je hier zelf weg van bent, hoeft niet te zeggen dat jouw doelgroep hier hetzelfde over denkt. 

Monitoren van je budgetten en biedingen

Het is belangrijk om regelmatig te kijken of het budget dat je ingesteld hebt nog toereikend is om jouw doelgroep te kunnen bereiken. Zijn er bijvoorbeeld campagnes waar veel conversies uitkomen, maar is hier het budget beperkt? Kijk dan of je dit budget kan ophogen, of verschuif het budget van een minder presterende campagne naar die campagne, zodat je in totaal meer conversies kan binnenhalen. Verder is het belangrijk om regelmatig te experimenteren met biedstrategieën. Misschien werkt een bepaalde biedstrategie op een bepaald moment ineens wel heel goed, omdat er dan bijvoorbeeld genoeg data is waar Google op kan gaan sturen. Hou dit regelmatig goed bij, zodat je geen budget op de verkeerde dingen inzet. Denk ook bijvoorbeeld aan meer budget inzetten in jouw piekmaanden en minder budget in de mindere maanden. Speel hierop in!

A/B testen

Door veel A/B testen te doen, kan je makkelijk bepaalde variabelen in je advertenties testen. Denk bijvoorbeeld aan testen met verschillende landingspagina’s, banners of advertentieteksten of test een keer met een aangepaste doelgroep voor jouw display campagne. Alleen op deze manier kom je erachter wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

Tijdelijke (actie) campagnes

Naast de campagnes die het hele jaar door draaien, is het soms ook een goed idee om tijdelijke campagnes op te zetten. Is er bijvoorbeeld een bepaalde actie die voor een bepaalde periode loopt? Speel hierop in en stel een eenmalige actie campagne in. Of zijn bepaalde producten in bepaalde seizoenen vooral interessant? Zorg er dan voor dat die producten goed naar voren komen in je campagnes op het juiste moment of zet deze in een aparte campagne, zodat je hier ook een apart budget voor kan instellen. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat de boodschap vaak genoeg verspreid/weergegeven wordt.


En zo zijn er nog tal van mogelijkheden om jouw account nog verder te optimaliseren. Het starten met een Google Ads account is dus nog maar het begin. Door veel dingen te testen en aan te passen kom je steeds een stapje verder en worden je campagnes steeds beter. Wij helpen je hier graag bij! 

Aan de slag met Google Ads?

Neem dan contact op, ik help je graag!