image

Wat is een conversie en hoe zorg je ervoor dat websitebezoekers overgaan tot een conversie? 

Misschien heb je er wel eens eerder over gehoord: een ‘conversie’. Het is een term in de online wereld die onmisbaar is voor website-eigenaren en marketeers, omdat alle marketinguitingen afhankelijk zijn van de ‘conversie’. In deze blog vertel ik je precies wat een conversie is én hoe je ervoor zorgt dat gebruikers overgaan tot een conversie.

Publicatiedatum:
11-06-2024
Leestijd:
5 minuten
Auteur:
Peter

Wat is een conversie? 

 

In principe is het simpel: een conversie (of doel) is een actie waarvan je wil dat jouw websitebezoekers die doen. Als je een webshop hebt, wil je over het algemeen bestellingen binnenkrijgen. Bij een website zijn gewenste acties vaak leads door middel van bijvoorbeeld belletjes of offerte aanvragen.

 

Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten conversies. De harde conversie (macro) en de softconversie (micro). Hieronder een toelichting van beide conversies:

 

De Macro conversie (hard conversion):

 

Dit conversietype draagt over het algemeen direct bij aan het verhogen van de omzet van een bedrijf of het werven van nieuwe klanten en leads. Denk hierbij aan het doen van een bestelling of het aanvragen van een offerte. Ook contact opnemen valt hieronder. Een Macro conversie is vaak een hoogdrempelige conversie waardoor de stap om de conversie te doen een stuk hoger is dan een softconversie.

 

De Micro conversie (soft conversion):

 

Dit conversietype is vaak laagdrempeliger dan een Macro conversie, omdat de drempel lager ligt voor mensen om deze conversie te doen. Voorbeelden van een Micro conversie zijn aanmeldingen voor een nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper of brochure. Deze conversie draagt niet direct bij aan het verhogen van de omzet en het behalen van nieuwe klanten en leads.

 

Wat betekent conversieratio? 

 

Een andere belangrijke term in ons vakgebied is ‘conversieratio’. Dit is de verhouding tussen het aantal bezoekers, gedeeld door het aantal conversies die gedaan worden. Zijn er 1000 websitebezoekers en doen 10 daarvan een conversie, dan is jouw conversieratio 1%. Deze verhouding kan per website enorm verschillen, afhankelijk hoe conversiegericht de website is, de branche, het type conversie dat gedaan dient te worden en meer. 

 

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers de conversies doen die jij wil dat ze doen?

 

Zowel voor een Macro als een Micro conversie is het belangrijk dat je duidelijk bent over welke actie jij wil dat gebruikers doen. Daarvoor is een belangrijke opbouw nodig. Denk hierbij aan een informerende tekst of een video. Je vertelt over je product en/of dienst, welke voordelen dit heeft voor de lezer en hoe jij de lezer kan helpen of ontzorgen. Tenslotte sluit je af met een overtuigende en stimulerende Call To Action. In het Nederlands vertaald, is dit letterlijk het ‘oproepen tot actie’. Deze Call To Action moet aansluiten bij de eerdere informatie die je biedt en bij de actie die gebruikers daadwerkelijk gaan doen.

 

Verkeerd omgaan met een Call To Action

 

Een veel voorkomende fout bij het gebruiken van een Call To Action in de vorm van een tekst of bijvoorbeeld button is dat het niet aansluit op de informatie die je eerder hebt gedeeld. Als je bijvoorbeeld schrijft over waarom mensen een offerte moeten aanvragen, dient de tekst in de Call To Action (in dit geval een knop) daarmee overeen te komen. Dit kan dan ‘Offerte aanvragen’ of ‘Vraag nu een offerte aan’ zijn en niet ‘Neem contact op’.

 

Tevens zie ik nog iedere dag websites (en webshops) voorbij komen die hun Call To Action niet maximaal effectief inzetten. De knop valt bijvoorbeeld niet op en valt weg in de tekst. Hierdoor is de kans groot dat mensen de conversie over het hoofd zien en dus geen idee hebben waar ze de vervolgstap moeten zetten als ze overtuigd zijn om een conversie te doen.

 

Je begrijpt: een Call To Action is de laatste overtuiging om mensen aan te sporen om tot actie over te gaan. Daarom is het van cruciaal belang om hier goed mee om te gaan. Vaak testen bedrijven welke Call To Action het beste aansluit op hun gebruikers door middel van conversieoptimalisatie. Zo behalen ze meer conversies door effectief gebruik van de Call To Action.

 

Wil je dat ik meekijk bij het bepalen van jouw Call To Actions?

 

Ik ga graag met je om tafel om te bepalen welke conversies voor jou het belangrijkst zijn en hoe je gebruikers kunt stimuleren tot actie over te gaan. Neem contact met mij op om samen aan de slag te gaan!

 

Wij nemen contact met je op!