image

Webshop en e-commerce trends van dit moment

In de wereld van e-commerce zijn er geen grenzen meer. Het aantal online winkels groeit als een speer en online zichtbaarheid is tegenwoordig voor bijna elke organisatie essentieel. Met veel verschillende ontwikkelingen en innovaties die spelen in de branche is het belangrijk om rekening te houden met bestaande en opkomende trends. Je wil natuurlijk opvallen tussen andere spelers en daarom is een effectieve e-commerce strategie ontzettend belangrijk. Wij hebben in deze blog verschillende trends op een rijtje gezet die je kunt volgen als je een webshop runt.

Publicatiedatum:
3 augustus 2023
Leestijd:
5 minuten
Auteur:
Aron

Mobile first of mobile only?

Mobiele apparaten zijn in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de meest populaire apparaten voor surfen op het web. Meer dan de helft van de zoekopdrachten wordt uitgevoerd op mobiele apparaten zoals smartphones. Het is daarom belangrijk om de mobiele versie van een website prioriteit te geven boven de desktop variant.

 

Met het groeiende aantal verkopen via mobiele apparaten zien we zelfs al de opkomst van de eerste “mobile only” webshops, die volledig zijn gericht op een optimale ervaring voor bezoekers op smartphones.

 

Hoewel “mobile only” webshops voordelen bieden voor de mobiele gebruikerservaring, brengen ze ook risico’s met zich mee doordat ze niet responsief zijn en mogelijk minder goed presteren op andere apparaten zoals desktops. Of “mobile first” uiteindelijk volledig “mobile only” wordt, is nog onzeker. Maar het staat vast dat elke webshop nu 100% geoptimaliseerd moet zijn voor smartphones.

 

 

Social commerce

 

Social media is niet meer alleen de plek waar we berichten delen met vrienden en familie. Het is nu ook de plek waar we nieuwe producten bestellen, dit noemen we social commerce. Social media platformen zoals Facebook en Instagram blijven innoveren en bieden steeds meer mogelijkheden voor webshops om hun producten te promoten en verkopen. Zo wordt de reis van de klant naar jouw webshop korter.

 

De voordelen van social commerce op een rijtje:

  • Je kunt socialmedia-advertenties heel specifiek aanpassen en je doelgroep targeten.
  • Je brengt je producten naar waar je doelgroep zit. 80% van de shoppers doet inspiratie op en zoekt naar producten op Instagram en Facebook. Zo elimineer je tussenstappen in de klantreis en wordt je doelgroep rechtstreeks naar de kassa geleid.
  • Je krijgt direct feedback van je doelgroep door middel van likes en comments. Ook kun je via stories je doelgroep laten stemmen op een product en met hen chatten.

 

AI en AR voor een persoonlijke gebruikservaring

 

Artificial intelligence (AI) kan helpen bij het personaliseren van de winkelervaring door middel van gepersonaliseerde aanbevelingen, klantenservice en prijsstelling. Denk aan persoonlijke aanbiedingen of chatbots waardoor de klant 24/7 contact kan opnemen met jouw webshop.

 

Augmented reality (AR) stelt klanten in staat om producten virtueel te bekijken en uit te proberen, waardoor een extra dimensie wordt toegevoegd aan online marketing.

 

Deze ontwikkelingen dragen bij aan een unieke, boeiende en onvergetelijke winkelervaring die de klant weinig inspanning kost, maar die hij wel gewend is vanuit het fysieke shoppen.

 

 

Duurzaamheid

 

Het is misschien te laat om duurzaamheid nog als een ‘opkomende’ trend neer te zetten, maar toch blijft het enorm belangrijk. Sterker nog: het kan een goede manier zijn om concurrentievoordeel te behalen.

 

Hierbij enkele voorbeelden die jij kunt toepassen:

  • Gebruik maken van duurzame verpakkingen.
  • Minimaliseren van het afval.
  • Aanbieden van milieuvriendelijke producten.
  • Ondersteunen van duurzame initiatieven.

 

Snelle en flexibele levering opties

 

Klanten verwachten steeds snellere leveringen en meer flexibele opties, zoals same-day delivery en leveringen op afspraak. Het is goed om te investeren in logistieke oplossingen om aan deze vraag te voldoen en samenwerken met betrouwbare bezorgpartners om een naadloze levering te garanderen.

 

 

Mobiele betaalmogelijkheden

 

Vanwege de trend naar een samenleving zonder contant geld neemt het aantal mogelijkheden om digitaal te betalen toe. Flexibelere betaalmogelijkheden, zoals betalingen in termijnen, achteraf betalen en abonnementen groeit. Het aanbieden van slechts één betaaloptie vergroot het risico dat een klant afhaakt tijdens de laatste stap van het koopproces. Daarom is het essentieel om meerdere betaalopties aan te bieden om de klanttevredenheid te verhogen en het succes van de transacties te bevorderen.

 

 

Conclusie

 

In de huidige wereld van e-commerce zijn mobiele gebruikservaring optimalisatie, social commerce, AI en AR, duurzaamheid, snelle leveringsopties en diverse mobiele betaalmogelijkheden cruciale trends voor je webshop om bij te blijven en succesvol te blijven. Als je deze trends slim toepast, val je op tussen de rest en kun je inspelen op de behoeften van de klant!

Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Neem dan contact op, ik help je graag!